Ik herinner me een moment een paar jaar geleden dat ik in vergadering zat. Een belangrijk veranderinitiatief stond op het punt te worden gelanceerd. De CEO zei: “Snapt iedereen wat we gaan doen?” Iedereen aan tafel knikte. “Dus iedereen is het erover eens: dit is de manier waarop we het gaan aanpakken?” Instemmend geknik alom. “Iedereen weet wat hem te doen staat hè?” Yep, knikte iedereen weer. “Oké, laten we van start gaan dan.” Wat denk je dat er daarna gebeurde? Niets.
Niemand deed wat hij zei dat hij zou gaan doen. Sterker, sommige mensen begonnen het project actief te ondermijnen, door aan collega’s en ondergeschikten te vertellen dat het linea recta afstevende op een fiasco. Heb je dit soort dynamiek ooit aan het werk gezien? Ik wel, heel vaak. Te vaak om op te noemen. Ik dacht altijd dat goede communicatie een zaak was van helderheid en begrip. Ik noemde mijn bedrijf XPLANE, omdat we focusten op het uitleggen van dingen. Het oorspronkelijke doel van ons bedrijf was informatie kristalhelder maken, zodat iedereen wist wat hij moest doen. Ik was ervan overtuigd dat complexiteit en verwarring de grootste problemen bij organisatieverandering waren. En dat als wij bedrijven konden helpen om dingen duidelijker uit te leggen, hun veranderproblemen dan zouden verdwijnen.Tjonge wat had ik ongelijk.