Dienstverlening/hospitality zit in mijn genen en ik las natuurlijk ‘Boerenwijsheden – de HPO organisatie van de Librije’ en ‘Als Disney de baas was in uw ziekenhuis’. Verder las ik met veel plezier de boeken van Tony Hsieh (‘Delivering Happines’), Jos Burgers (waaronder ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen’), en ook Egbert-Jan van Bel (‘Kloteklanten’). Maar met alle respect en waardering voor de hierboven genoemde schrijvers: ik vind ‘Service excellence’ het allerbeste boek en waardeer het met een 10.
Mijn motivatie: Eerder schreef ik in een discussie op LinkedIn, dat je als bedrijf je welt kunt focussen op je klanten, maar dat het begint met de wijze waarop je omgaat met je medewerk(st)ers. Dit inzicht kreeg ik van Piet Mathot en zie het terug in het boek. Vanuit mijn interesse in het thema Leiderschap las ik ‘Elf eigenschappen geven een beeld van de persoonlijkheid en het gedrag van een echte Service Excellence Leider’. Voor mij het allermooiste hoofdstuk. Het gaat over:- Visie, missie en medewerkers eerst
- Klantenman/ vrouw
- Soul inthegame
- Voorbeeldig
- Waarderend
- Cocreërend
- Zelfreflecterend
- Vriendelijk
- Streven naarexcellentie
- Allergisch voor misstanden
- Voorwaardenscheppend