Ik heb De kracht van liminaal denken van Dave Gray in één ruk uitgelezen. Prettig geschreven en bovendien een goed verhaal.
Op basis van de titel werd ik wél nieuwsgierig, maar wist ik niet direct waar De kracht van liminaal denken over gaat. Daarom eerst maar even een definitie van wat Liminaal denken eigenlijk is. Liminaal komt uit het latijn en betekent grens. Vandaar ook het Engelse woord limit. Liminaal denken is de kunst om verandering te creëren door overtuigingen te doorgronden, te modelleren en opnieuw te formuleren.
Ieder mens heeft voor zichzelf een reeks persoonlijke overtuigingen die we gedurende ons leven, en met name in de leeftijd tussen 4 en 11 jaar opbouwen. Deze overtuigingen zijn onze persoonlijke waarheden, ongeacht of ze ook echt waar zijn. Deze overtuigingen geven ons houvast, maar ze kunnen ons ook enorm beperken. Op een of andere manier kunnen we de door ons zelf vastgestelde grenzen maar heel erg moeilijk overschrijden.
Wil je groeien in je ontwikkeling, of wil je nieuwe kansen zien, dan moet je leren om je niet te laten tegenhouden door niet bestaande grenzen die jij alleen jouzelf hebt opgelegd. Niemand zegt dat je er niet overheen mag behalve jijzelf. In dit boek maakt Gray je bewust van het bestaan van die zelfbeperkende grenzen en hoe je daar mee om kunt gaan zonder je erdoor te laten beperken.
Einstein riep al dat een nieuw soort denken onontbeerlijk is als de mensheid wil overleven en verdergaan naar hogere niveaus.
Een mooi voorbeeld, dat velen van u zullen herkennen, gaat over het stoppen met roken. De schrijver was er zelf ook van overtuigd dat hij dat nooit zou kunnen en dus lukte het ook niet totdat de knop in zijn hoofd omging waardoor het hem opeens wél lukte. Hij realiseerde zich toen dat als hij in staat was om te stoppen met roken wat hij eerst voor onmogelijk hield, hij waarschijnlijk tot nog veel meer in staat was. De grootste beperking om iets te bereiken zit dus in je eigen overtuigingen. De grote vraag is dus; ‘Hoe zorg je ervoor dat je door hebt wanneer jouw eigen overtuigingen in de weg staan om jouw doelen te realiseren, en wat kun je doen om die overtuigingen weg te nemen of anders te formuleren waardoor je opeens wél jouw doelen bereikt?’
Een ander mooi voorbeeld in het boek gaat over een olifant, maar dat moet u maar gewoon lekker even zelf lezen.
Gray legt aan de hand van enkele voorbeelden uit dat beperkende overtuigingen erg hardnekkig kunnen zijn. Onbewust ben je in je leven telkens weer op zoek naar het bewijs dat jouw overtuigingen juist zijn, zelfs als je geconfronteerd wordt met bewijs van het tegendeel. Dat gekoppeld aan het feit dat we ons graag omringen met mensen wiens overtuigingen overeenkomen met die van ons zelf maakt het erg lastig om open te staan voor nieuwe inzichten. En juist dat laatste kan soms zorgen voor een enorme doorbraak in het succes van een bedrijf, of van jouw als manager of als mens.
Wil jij ontdekken hoe jij tot nieuwe inzichten kunt komen door Liminaal te denken? Dan is het lezen van De kracht van Liminaal denken meer dan de moeite waard.
Fred Rutgers is retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schreef daarnaast verschillende boeken over retail. Hij helpt winkeliers om te bouwen aan het onderscheidend vermogen van hun winkel. Klanten willen zich verbonden voelen met een winkel. Daarom moet een winkel de klanten een unieke beleving en een aangename ervaring bezorgen. In die zin is een winkel net een merk, met een unieke lading en een bijzonder verhaal!