Bij het lezen van een nieuw managementboek heb ik regelmatig het gevoel dat het een mix and match is van de klassieke theorieën die we allemaal eigenlijk wel kennen.
Je leest dezelfde informatie, gebaseerd op dezelfde onderzoeken, in een nieuw jasje. Dat geldt niet voor De Corporate Tribe van Danielle Braun en Jitske Kramer.
In De Corporate Tribe wordt antropologische kennis toegepast op bekende thematiek rondom de organisatiecultuur. Een spannend gegeven en dat resulteert in een boek vol inspirerende en tastbare verhalen. Zo worden herkenbare organisatieproblemen uitgelegd aan de hand van prachtige verhalen uit vele, verre culturen. Klinkt dat als appels met peren vergelijken? Dat is zeker niet het geval. Neem bijvoorbeeld de problemen die ontstaan door het nieuwe werken: mensen voelen zich niet meer verbonden met de organisatie en de kantoren blijven leeg. Hoe houd je de verbinding met de medewerkers en hoe blijft de organisatie bezield? De auteurs trekken een parallel met nomaden. Zij hebben geen vaste verblijfplaats en de leden van de stam trekken door het land. Dit betekent weinig verbinding op dagelijkse basis. De stamleden blijven op een andere manier betrokken bij hun tribe. Daarom worden er bij nomaden regelmatig grote feesten en bijeenkomsten georganiseerd die bol staan van tradities en rituelen. Dit brengt de nomaden bij elkaar. Voor organisaties die het nieuwe werken aanhangen is dit een voorbeeld. Want hoe meer afstand er is tussen de leden van de organisatie, hoe belangrijker de bijeenkomsten zijn, aldus de auteurs. Aan een leider in een organisatie de taak om bijeenkomsten te organiseren waar alle medewerkers op af komen. Niet omdat het verplicht is, maar omdat het inspirerend en interessant is. Omdat er gelegenheid is om elkaar persoonlijk te ontmoeten en verbinding te maken.
Bovenstaand is slechts één van de rijke voorbeelden die de auteurs gebruiken, ze besteden aandacht aan een breed spectrum cultuur- en veranderperikelen. Het boek heeft mij doorlopend geboeid. Halverwege het lezen van managementboeken denk ik vaak: ‘ik zou dit eigenlijk twee keer moeten lezen om het te kunnen onthouden’. Als puntje bij paaltje komt doe ik dat nooit. In dit geval heb ik het gedaan. Dit is een boek om van A tot Z te lezen, en dan nog een keer. Wil je vervolgens iemand uitleggen waarom de jaarlijkse Nieuwjaarsborrel niet wegbezuinigd moet worden of waarom de directeur consequent zijn of haar rol moet uitdragen, óók op die Nieuwjaarsborrel? Dan pak je het boek erbij en maak je inzichtelijk waarom dit belangrijk is.
Voor mij is dit fraai vormgegeven boek nuttig in mijn dagelijks werk: het helpt mij bij het analyseren, begrijpen en uitleggen van situaties die ik in mijn werk als adviseur tegenkom. Ik ben heel nieuwsgierig naar de details van een cultuurverandering doorgevoerd volgens de methodiek zoals beschreven in dit boek. Het boek leest vlot en heeft een logische structuur met een goede balans tussen theorie en praktische handvatten. Daarnaast bevat het boek veel ervaringen van de auteurs. Daarbij schuwen ze niet eerlijk naar zichzelf te kijken. Een waardevolle toevoeging. Als de corporate tribe een stam is waarvan je volgeling kan worden, dan sluit ik me aan!
Anouk Folstar is adviseur bij Adviestalent. Ze heeft een achtergrond in communicatie en organisatiekunde en is geïnteresseerd in thema’s als kennisdeling, leren en luisteren. Daarnaast is ze zeer geboeid door informeel contact binnen zakelijke relaties. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.