Steeds vaker blijkt uit onderzoek dat werknemers die tussen hun werkzaamheden door af en toe een filmpje mogen kijken of hun privémail lezen productiever zijn dan werknemers die dat niet mogen doen.
Het Amerikaanse weekblad the New Yorker bericht over een onderzoek van de Universiteit van Kopenhagen waaruit blijkt dat iemand die even ontspannend internet voor hij een serieuze taak moet uitvoeren die taak beter uitvoert dan werknemers die dat niet doen. Deelnemers aan het onderzoek kregen een simpele opdracht. Ze moesten in een video waarin mensen ballen overgooiden het aantal passes tellen. De ene groep keek vooraf naar een grappig internetfilmpje. De andere groep kreeg op zijn scherm een link naar dat filmpje, met daaronder de mededeling dat ze er niet naar mochten kijken. Wel hoorden zij de andere groep lachen om dat filmpje. Na tien minuten moest de opdracht worden uitgevoerd en de groep die de video niet had mogen kijken, maakte aanzienlijk meer fouten dan de andere groep.Digitale denkers aan het werk
Wat de internetgeneratie moet weten om te overleven en floreren in elke organisatie