Een grote zaal vol publiek zie ik als een geweldige kans om ideeën over het voetlicht te brengen. Als dagvoorzitter heb ik in de loop der jaren bergen sprekers voorbij zien komen waarvan het merendeel gericht is op het overbrengen van informatie of het houden van een inspirerend verhaal.
Het is natuurlijk al een hele prestatie om dat goed te doen, maar als je iets meer aandacht aan de voorbereiding besteedt, kun je ook een volgende stap zetten: Je kunt met je verhaal invloed uitoefenen en echt iets in beweging zetten. Hoe je die stap zet heb ik in Hooggeëerd Publiek uitgewerkt. Wat mij betreft is het Simon Sinek mantra “it’s all about WHY” verleden tijd. It’s all about WHO.Ik heb Hooggeëerd publiek geschreven zodat jij, als je de unieke kans krijgt om voor zoveel mensen te spreken, dat vol vuur en vertrouwen zult doen en je doel bereikt.In mijn boek geef ik handvatten hoe je met hoofd en hart inspeelt op de behoeften van je publiek, zonder je eigenheid te verliezen. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van het kleurenmodel van Jung (ook wel bekend als insights of DISC); een model dat mensen indeelt naar hun voorkeursstijl van denken, voelen en zich uiten. Het is voor veel professionals een vertrouwd model en wie het nog niet kent, begrijpt het direct. Het model geeft je snel zicht op je eigen voorkeursstijl van presenteren, en je kunt er een inschatting mee maken van de voorkeursstijl van het publiek. Maar ook het doel van je presentatie kun je een kleur geven. Overtuigen is een rode doelstelling, verbinden een groene, inspireren een gele en informeren is een blauwe doelstelling. Voor elk type doelstelling vind je in het boek werkvormen, een bijpassende stijl van visualisering en congruente non-verbale communicatie. Het boek is opgebouwd uit de voorbereidingen die je treft 3 maanden, 3 weken, 3 dagen, 3 uur, 3 minuten en 3 seconden voorafgaand aan je opkomst. Je leert hoe een presentatie echt kan bijdragen aan je persoonlijke ambities, hoe je een goede publieksanalyse maakt en je publiek in duidelijke stappen overtuigt, verleidt, verrast, verbindt, betrekt en activeert. Uiteraard komen alle bijzondere facetten van het spreken in een grote zaal aan de orde, zoals:
- Hoe werk je samen met een congresorganisatie?
- Hoe organiseer je interactie met 500 mensen?
- Hoe kom je los van je slides?
- Hoe benut je de technische mogelijkheden van een grote zaal?
- Hoe zorg je dat spanning geen grip op je krijgt?
- Hoe gebruik je een groot podium?
- Wat is een effectieve manier om je presentatie goed in je hoofd te krijgen?
De methode die ik ontwikkeld heb, komt voor uit mijn ervaring als tv-presentatrice, dagvoorzitter, procesbegeleider, ondernemer en sprekerscoach. De onderwijskundige in mij heeft er een echt leer- en werkboek van gemaakt. Het is in spreektaal geschreven waardoor het makkelijk leest.
Ik heb Hooggeëerd publiek geschreven zodat jij, als je de unieke kans krijgt om voor zoveel mensen te spreken, dat vol vuur en vertrouwen zult doen en je doel bereikt. Het is vooral geschikt voor professionals die spreken voor een ander publiek dan hun eigen beroepsgroep. Met deze methode sla je de brug en bereik je dus veel meer.
Vermijd de valkuil van je eigen spreekstijl en breid je repertoire uit zodat je aansluit bij je publiek.
Judith de Bruijn is onderwijskundige, was AVRO-televisiepresentatrice en werd daarna een succesvol dagvoorzitter en sprekerscoach. Ze keek met haar didactische bril naar haar werkervaringen, en bouwde met die elementen een nieuwe methode om presentaties interessanter en effectiever te maken. Ze is de auteur van Hooggeëerd publiek.