Employer branding is belangrijker dan ooit in een tijd waarin er meer vacatures dan werklozen (CBS) zijn. In een eerder artikel hebben we de basisdefinitie van employer branding besproken ofwel de reputatie van jou als werkgever op de arbeidsmarkt. Het gaat daarbij om alle activiteiten die nodig zijn om te laten zien dat jij een aantrekkelijke werkgever bent om voor te werken. Belangrijk is daarbij het aanspreken van de juiste doelgroep, het inzetten van de juiste wervingskanalen en tools. Maar hoe pak je dat dan in de praktijk aan? In dit artikel bespreken we een aantal praktische tips voor employer branding.
Een goed werkgeversverhaal
Om je bedrijf goed te kunnen profileren als werkgever voor potentiële werknemers, is het belangrijk dat je je eigen unieke werkgeversverhaal formuleert ofwel je Employer Value Proposition (EVP). Het gaat daarbij niet alleen om het formuleren van de organisatiewaarden, maar ook om jouw toegevoegde waarde voor werknemers. Wat heb jij te bieden dat andere bedrijven niet te bieden hebben? Zorg er vooral voor dat het verhaal aansluit op je visie en de cultuur binnen je bedrijf en je dus ook kunt waarmaken wat je belooft.
Een wervingscampagne
Wanneer je je werkgeversverhaal op orde hebt, kun je een wervingscampagne gaan opzetten die aansluit op je werkgeversverhaal. Daarbij is het belangrijk om te bepalen welke kanalen je gaat inzetten voor deze campagne. Daarvoor heb je een duidelijk beeld van de doelgroep nodig. Welke kanalen gebruiken de potentiële werknemers? Op welke plekken komen ze vaak? Het is zonde om in andere kanalen te investeren, aangezien je ze daar niet zult bereiken. Met behulp van online advertising kun je heel specifiek targeten op een bepaalde regio of op interesses, dus maak daar ook gebruik van.
Luister naar je werknemers
De beste bron voor informatie en input voor je employer branding, zijn je huidige werknemers. Door ze bijvoorbeeld een aantal vragen te stellen, kom je er niet alleen achter hoe tevreden ze zijn over hun werk, maar het kan je ook inzichten geven voor het werven van nieuwe medewerkers. Wat was voor hen de grootste trigger om bij het bedrijf te komen werken? Wat vinden ze de grootste voordelen van het werken bij het bedrijf? Deze input kun je gebruiken voor de wervingscampagne. En dan hoef je niet letterlijk de medewerkers te laten zien, maar je kunt wel de belangrijkste inzichten vanuit de interviews gebruiken als input.
Welkomstpakket voor nieuwe werknemers
Employer branding draait niet alleen om het werven van nieuw personeel, maar het gehele traject: van het werven van personeel tot en met het aannemen en behouden van personeel. Voor een goede ontvangst op de eerste werkdag kun je bijvoorbeeld welkomstpakketten voor nieuwe werknemers inzetten. Laat een aantal gadgets bedrukken die ze op kantoor of onderweg kunnen gebruiken. Dat kan variëren van een waterfles tot een mooie pen met logo. Wie weet zijn ze wel zo blij met het pakket dat ze het delen op LinkedIn of andere kanalen. Dat zorgt weer voor extra zichtbaarheid!
Met behulp van de bovenstaande tips kun je praktisch aan de slag met employer branding. Dit is geen eenmalig proces, maar het is belangrijk om hier doorlopend goed over na te denken om jezelf als werkgever in een goed daglicht te zetten.