Met de groei van de kluseconomie zien we dat vakbonden de strijd met sites als Uber en Deliveroo aangaan. Hierbij laten zij de unieke mogelijkheden die platformisering biedt om goed te doen voor de werker liggen. En dat is een gemiste kans.
De afgelopen jaren zijn het briefje in de supermarkt, de advertentie in de krant en de telefooncentrale vervangen door online platformen als Uber, Helpling en Werkspot. In deze ‘kluseconomie’ worden mensen voor korte werkzaamheden (klusjes) ingehuurd en betaald via een website of app. Met een deelname van 0,4 procent van de beroepsbevolking is de kluseconomie nog klein. De commotie gaat over de toekomst. ING voorspelt dat platformen over tien jaar 20 tot 70 procent van de uitzendmarkt hebben overgenomen, afhankelijk van de ontwikkeling van regelgeving en technologie. Dat zijn serieuze cijfers. Vakbonden vrezen dat werknemers kwetsbaarder worden door de platformisering van arbeid en toetsen deze constructies bij de rechter. FNV verloor de eerste zaak tegen Deliveroo, maar won twee andere zaken weken geleden. Een hoger beroep volgt. De vraagstukken waar over wordt gesproken zijn naar mijn mening uitvergrotingen van bestaande vraagstukken rondom flexibilisering en niet uniek toe te schrijven aan platformen. Belangrijke vragen, maar het is een gemiste kans om niet verder te kijken.