Vakbond CNV opent een ‘Loket ongewenst gedrag’, waar werknemers terecht kunnen met klachten over pestende collega’s. Naast advies krijgen getreiterde medewerkers ook bemiddeling of hulp bij een rechtszaak als dat nodig is.
1 op de 3 wordt gepest
Eén op de drie werknemers wordt wel eens gepest, zo blijkt uit een onderzoek dat de vakbond vorig jaar hield in samenwerking met de universiteit Twente. Jaap Jongejan, voorzitter van CNV Vakmensent: “De effecten hiervan zijn groot: stress, depressies, concentratieproblemen. Opvallend is dat mensen hier nog jaren last van kunnen hebben, ook als het pesten zelf is gestopt of zij van baan zijn veranderd. Maar sluit ook het economisch effect niet uit. Pesten leidt tot verzuim en kost de samenleving jaarlijks naar schatting 4 miljard euro per jaar.”
Pesters zelf noemen het vaak een geintje, maar de betrokkene ervaart het doorgaans heel anders. Jongejan noemt een paar voorbeelden: “De stagiair die, nadat hij had verteld dat hij homoseksueel is, alleen nog met homo wordt aangesproken door zijn werkgever. Of de werknemer die promotie krijgt, waarop jaloerse collega”s hem buitensluiten. Hij wordt niet meer mee gevraagd voor de lunch of krijgt negatieve opmerkingen over zijn uiterlijk. Mensen worden zo beschadigd.”
Pestlijn
De bond opent niet alleen een pestlijn. Vakbondsleden die merken dat er in hun bedrijf wordt gepest, worden aangemoedigd in actie te komen. Bestuurders kunnen vervolgens aandringen op het opstellen van een pestprotocol, toegespitst op de situatie in een specifiek bedrijf.