Hoe terecht ook, je manager vertellen dat je te veel werk op je bordje krijgt is griezelig, Want: misschien ligt het wel aan jou. Misschien zou iemand anders het wél aankunnen. Misschien raak je je baan wel kwijt. En dus lijd je in stilte door. Dat maakt de kans op fouten en suboptimale prestaties levensgroot – iets wat je carrière pas écht geen goed doet. Voel je je ondergesneeuwd, trek dan aan de bel. Een paar tips om dat soepel te laten verlopen.
Wel doen
- Vraag advies aan je manager of een collega over hoe je minder tijd kwijt zou kunnen zijn met bepaalde werkzaamheden.
- Vraag openhartig of prioriteiten kunnen worden verschoven, of dat je taken kunt uitruilen.
- Laat je bereidheid tot aanpakken zien door te vragen of je met kleine dingetjes collega’s kunt helpen of kunt bijdragen aan projecten.
Niet doen
- Wees niet te hard voor jezelf. Dat je af en toe nee zegt tegen een verzoek of om uitstel vraagt, betekent niet dat je lui bent.
- Meteen ja zeggen tegen nieuw werk. Geef jezelf wat respijt door tegen je baas te zeggen dat je eerst gaat checken hoe het met je werkbelasting zit, en er dan op terugkomt.
- Je collega’s in het duister laten als je baas niet luistert. Geef ze een seintje als je het niet meer trekt, zodat hun vertrouwen niet afbrokkelt.
Bron: Harvard Business Review
Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive