Outsourcing was tot voor kort slechts iets voor de grote multinationals. Voor het midden- en kleinbedrijf was dit niet weggelegd. Maar dat verandert.
Tot voor enkele jaren bestond er in India slechts een matig ontwikkelde middenstand. Er was een groot bestand aan werkers; zowel ongeschoolde als hoog opgeleide arbeidskrachten. Meest waren zij in dienst bij de grote ondernemingen. Deze opbouw van de Indiase economie was en is fundamenteel anders dan in Europa, waar het midden- en kleinbedrijf de belangrijkste motor van de economie is.
In een land als India, waar veel talent is en goed opgeleide mensen wonen, kan zo'n structuur slechts tijdelijk zijn. Sinds twee jaar rijzen dan ook kleinere ondernemingen als paddenstoelen uit de grond. Ook maakt India een inhaalslag als het om vrouwelijke ondernemers gaat. In Europa en Noord Amerika wordt ca. 25 procent van de kleinere ondernemingen door vrouwen gerund. In India is dit nog slechts ca. 6 procent. Maar ook hierin komt snel verandering.
In de grote it-centra zoals Bangalore, Chennai, Hyderabad en Pune zijn vandaag de dag tientallen kleinere it- en bpoondernemingen te vinden. De meeste met 50 tot 100 werknemers. Maar ook elders in India zien we nieuwe it-centra ontstaan. Steden als Ahmedabad, Indore en Jaipur kennen een boomende it-sector, die in tegenstelling tot de eerder genoemde steden niet uitsluitend gebaseerd is op de grote ondernemingen. Ondernemers bedenken dat zij terug willen naar de plaats waar zij vandaan komen, dan wel waar zij zijn opgeleid. Zij kennen de lokale situatie en weten hoe hier optimaal van te profiteren. De salarissen in deze nieuwe centra zijn over het algemeen aanzienlijk lager dan in de gevestigde centra. [Het hele artikel is hieronder te downloaden.]
Bron: Tijdschrift Controlling, mei 2012.
Tip
Lees ook het boek: Shared Service Centers – Een kwestie van doen.