De meeste organisaties zijn niet ingericht op de 21e-eeuw. Dat zei Roland Hameeteman (directeur E-office), een van de sprekers op het IBM Business Connect 2014 op 20 mei 2014. Hoe kunnen bedrijven medewerkers een moderne en zinvolle werkomgeving bieden?
In veel organisaties heersen nog 20e-eeuwse toestanden: denk bijvoorbeeld aan autonomie en aansturing van medewerkers. Dat is jammer, want 21e-eeuwse digitale medewerkers kunnen veel meer zelf. Door te delen en door gebruik te maken van de intelligentie van collega’s en klanten kunnen ze nu veel beter problemen oplossen, producten verbeteren of nieuwe bedenken. Dat is wat we ‘social business’ zijn gaan noemen.
Om snel te kunnen schakelen, benadrukt Hameeteman, moeten niet alleen mens, organisatie en technologie naadloos op elkaar aansluiten. Ook de technologie moet van deze eeuw zijn en zodanig worden benut dat je kunt spreken van ‘organizational excellence’.
Dat vraagt om een bedrijfsleiding met de visie om business intelligence en social business te integreren tot organizational intelligence: ict-slimme medewerkers die met de juiste mentaliteit en de juiste hulpmiddelen een strategische bijdrage leveren.
Rol van Human Recourses cruciaal
De HR-manager kan daarbij een centrale rol spelen door medewerkers niet alleen te beoordelen op hun prestaties, maar ook op hun ideeën. Door ze zoveel mogelijk te verbinden met de organisatie. En door ze te trainen en te ontwikkelen met de nadruk op delen en leren van anderen.
Profiteren van organisatie-intelligentie vraagt om nieuwe vormen van discipline. Zowel van de medewerker die goed zijn eigen prioriteiten in de gaten houdt als van de manager die zijn ‘lossere’ organisatie bij elkaar houdt. Het is de hoogste tijd de organisatie slimmer te maken.
Bron: hrpraktijk.nl
.