Is het einde van de organisatieadviseur nabij? Lenette Schuijt (zie foto) zet de actuele ontwikkelingen op een rij en onderzoekt de gevolgen voor de adviesbranche.
Hoewel sommige organisatieadviesbureaus hopen dat binnenkort de hoogtijdagen van voor de crisis zullen terugkeren, zijn we definitief in nieuwe tijd aanbeland. Er is sprake van een structurele crisis in de adviesbranche, die is ontworpen voor een wereld die niet meer bestaat. In tijden van zelfsturing, burgerinitiatieven en nieuwe nuchterheid is het uurtje-factuurtje hopeloos achterhaald. Willen organisatieadviseurs nog een rol hebben in de 21e eeuw dan moeten zij zich opnieuw uitvinden. Of zichzelf opheffen.
In een artikel op Managementsite zet Lenette Schuijt de actuele ontwikkelingen op een rij en onderzoekt zij de gevolgen voor de adviesbranche.
In het tweede deel van dit artikel, dat binnenkort verschijnt, laat zij zien welke vooronderstellingen in het management- en adviesvak op de schop moeten en waarom het einde van de organisatieadviseur nabij is.
Ontwikkelingen in organisaties
Organisaties hebben te maken met toenemende onzekerheid en complexiteit (o.a. door globalisering) en met razendsnelle veranderingen in de markt, waar een jonge startup in staat is een hele branche te ontwrichten. Organisatievraagstukken kunnen niet simpelweg meer worden geanalyseerd of oplossingen geïmplementeerd vanuit een enkel centrum, zoals de top. Niemand is in staat het hele veld te overzien en alle implicaties van voorgenomen stappen in te schatten. Geen enkel bedrijf kan wezenlijk innoveren zonder samenwerking met andere bedrijven en kennisinstituten. Externe adviseurs zijn nog veel minder in staat om een verandering te implementeren, omdat ze vaak worden benaderd voor een afgebakend probleem, los van andere bedrijfsactiviteiten. In zijn overzicht van trends in de organisatie- en managementwereld constateert Willem Mastenbroek een toenemende argwaan tegen managementmodellen, programma’s en stappenplannen. Te vaak heeft men hiervan onvoldoende baat gehad. Er is een toenemende druk om de talloze projecten en activiteiten van een organisatie kritisch tegen het licht te houden. Mastenbroek spreekt van een nieuwe nuchterheid: je boerenverstand gebruiken, dingen eenvoudig houden en zorgen dat het echt werkt.
Lees het hele artikel op Managementsite.
Foto: door Chris van Beek.