Ondanks de faam van de term Operational Excellence bestaat nog steeds veel onduidelijkheid over de essentie van een goed uitgewerkte Operational Excellence-strategie. Een hardnekkig misverstand is de veronderstelling dat het niet klantgericht is en leidt tot saai gestandaardiseerd werk en gedemotiveerde medewerkers.
Bij Operational Excellence sluit de waardepropositie van een onderneming aan bij de verwachtingen en eisen uit de markt. Feitelijk gaat het om een organisatie-inrichting waarbij klanten en het potentieel van eigen medewerkers centraal staan bij het creëren van meerwaarde. Makkelijk gezegd natuurlijk. Een stuk lastiger blijft het omzetten in daadwerkelijke actie. Drie steekwoorden helpen bij het succesvol invoeren hiervan: focus, perspectief en balans (FPB). Bij focus gaat het om het ‘richten’ van de organisatie naar de doelstellingen. Om de juiste focus te creëren is het van belang dat het management hetzelfde denkt over de invulling van de Operational Excellence-strategie. Helderheid en eenduidigheid van de boodschap zijn essentieel wanneer de strategische doelstellingen intern gecommuniceerd worden. Dit om vragen, onduidelijkheid en eventuele onrust binnen de organisatie te voorkomen. Naast de interne communicatie is het van belang dat de individuele medewerker weet wat de organisatie van hem verlangt in de Operational Excellence-situatie. Iedere medewerker vertaalt de doelstellingen naar de eigen te leveren verandering en de hieraan gekoppelde toegevoegde waarde. Zo ontstaat een duidelijk perspectief. Een hulpmiddel hierbij is bijvoorbeeld een interactieve workshop. Een goede balans tussen vernieuwing en de realiteit zorgt tenslotte voor een realistisch uitvoeringsscenario. Uitwerking en de praktijk Hierna worden de drie steekwoorden focus, perspectief en balans verder uitgewerkt met een case als praktische omkleding. 1. Focus Wordt de keuze voor Operational Excellence wel door de hele organisatie gedragen? De strategie kan namelijk alleen succesvol worden uitgevoerd als iedereen in de organisatie deze omarmt. Anders ontstaan op het snijvlak van strategie en implementatie veel discussie en misverstanden. En dat kan leiden tot een ‘klant-leverancier’-opstelling binnen de eigen organisatie in plaats van werken als ‘service partners’ (samen gaan voor de eindklant). Voorkom een ‘interne markt’ en focus op de externe markt is dan ook het credo. Zowel gericht op het servicen van de klantwensen als op het doorvertalen van deze wensen naar organisatie-inrichting en -processen. Dus van de afdeling sales, de administratieve ondersteuning en de postkamer tot productontwikkeling. Belangrijke voorwaarden voor succes zijn de visie op en de wijze van implementatie:- Klantgroepen en hun wensen vormen het uitgangspunt om doelen vast te stellen en de organisatie in te richten.
- De subdoelen van de verschillende bedrijfsonderdelen binnen de organisatie zijn in lijn met elkaar en versterken elkaar.
- De overalldoelstelling(en) zijn bij iedereen binnen het bedrijf bekend en worden actief onderschreven. Er is geen ruimte voor meerdere interpretaties en discussie.
- De doelstellingen vormen de basis voor de inrichting van de organisatie en de vormgeving van primaire en secundaire processen.
- het maken van keuzen;
- het vrijmaken van voldoende tijd;
- het meenemen van de gehele organisatie in de verandering;
- het maken van resultaatafspraken;
- volhardend/consequent zijn in de uitvoering, ook als het even tegenzit.