Bij een markt die nog volop in ontwikkeling is en waarbij het nog niet bekend is welke producten en diensten het meest succesvol worden en welke verdienmodellen daarbij horen, past een strategie van ‘open’. Dit is de les van Microsoft dat de afgelopen jaren transformeerde van een aanbieder van gesloten en beschermde software naar een open platform dat een grote diversiteit van ontwikkelaars verwelkomt. Met openheid creëer je een omgeving met veel ruimte voor innovaties, waaruit uiteindelijk winnende producten en diensten voortkomen.
Microsoft nam deze week Github over, website waar veel ontwikkelaars hun softwarecode opslaan en delen. Waarom betaalt Microsoft 7,5 miljard dollar voor een website die amper geld verdient en dat misschien wel nooit gaat doen? De reden: de miljoenen ontwikkelaars die actief zijn op Github, veel open source gemeenschappen maar ook bedrijven als IBM, SAP, Google, NASA en Paypal. Github een community van ontwikkelaars. Die delen er hun softwarecode, bouwen verder op elkaars werk en werken er samen. Met de overname van Github kan Microsoft zijn eigen platform voor de zakelijke markt, Azure, aantrekkelijker maken. De concurrentie is hard met spelers als Oracle, SAP, Google, IBM en Salesforce.