Tweederde van de Nederlanders voelt zich niet welkom bij aanmelding bij een receptie van een instelling of organisatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Trendbox in opdracht van klantenspecialist SPARQ. De ergernis-top 5:
- onnodig lang wachten,
- een receptioniste die het te druk heeft met andere dingen,
- je wordt aan je lot overgelaten,
- geen tijdverdrijf bij het wachten en
- geen persoonlijke behandeling.
Eén op de drie ondervraagden vindt de ontvangst bij overheidsinstellingen niet zo of zelfs helemaal niet vriendelijk. Bij zakelijke instellingen en zorginstellingen bedraagt dit één op de acht resp. één op de zeven. Overheidsinstellingen presteren slecht op het gebied van wachttijden gevolgd door zorginstellingen. Gemiddeld moet een bezoeker bij deze instellingen een kwartier wachten.
De recepties van zakelijke instellingen werken bijna twee maal zo snel. Vrouwen hebben de indruk langer te moeten wachten dan mannen. De belangrijkste factoren die bijdragen aan een welkom-gevoel zijn de vriendelijkheid en betrokkenheid van de receptioniste alsmede een persoonlijke benadering. Zie: www.klachtenmanagement.nl en www.socap.org.