‘Ik ben hier niet om jullie te onderwijzen’, zegt Lars Kolind aan het begin van zijn Masterclass Unboss op 3 december jl. in het NRC café in Amsterdam. ‘Maar je kunt wel iets leren van wat we gaan doen. En wát dat dan is, kun je zelf bepalen.’ Hiermee zet hij direct de toon voor de rest van de middag: het wordt een levendige en interactieve bijeenkomst waarbij de inbreng van de deelnemers vaak de koers van Kolinds betoog bepaalt.
Er is een gemêleerd gezelschap op de Masterclass afgekomen: mensen uit het bedrijfsleven, de (semi)overheid, de gezondheidszorg en het onderwijs, maar ook adviseurs, trainers en auteurs. Sommigen hebben al stappen gezet in de richting van Unbossen, anderen willen er mee aan de slag. Kolind introduceert zichzelf met een korte opsomming van zijn carrière. Die is indrukwekkend: hij heeft tal van bedrijven geleid waaronder een paar internationale topondernemingen (Oticon-gehoorapparaten, Jacob Jensen design), is na zijn recente pensionering ‘serial entrepreneur’ geworden van startups, en reist de wereld rond om zijn ideeën uit te dragen. Momenteel is hij vaak in China, waar hij leiderschapscursussen geeft. ‘Daar weten ze dat ze bepaalde kennis nog niet in huis hebben. Die nederigheid missen wij in het Westen’. Daarnaast is hij actief als pleitbezorger en fundraiser voor de internationale scouting (de royalty’s van zijn boek Unboss in Nederland gaan daar ook naartoe).
Quotes
Om zijn punt te maken leent Kolind graag uitspraken van andere denkers en doeners. Zoals The best way to do good is to do well (van Benjamin Franklin). Waarmee hij maar wil zeggen dat veel winst maken ook in een Unbosste organisatie een van de hoofddoelen is; sterker nog: het is de beste manier om een hoger doel dichterbij te brengen. Don’t market to consumers, matter to people (by helping them) is ook zo’n motto dat Kolind graag aanhaalt, als hij vertelt over zijn ervaringen bij de ondernemingen waarbij hij betrokken was en is. Het sluit aan bij de essentie van Unboss: dat een onderneming beter werkt én meer winst maakt als er een gemeenschappelijk doel is waar alle stakeholders zich achter scharen. Dit gevoel van ownership leidt tot een heel andere kijk op het product, de werkwijze en taakverdeling, het resultaat van het werk dat gedaan wordt, de beloning en – last but not least – de klant.
Boeien
Kolind weet zijn publiek met gemak een hele middag te boeien. Praktische oplossingen en creatieve ideeën kenmerken zijn betoog. Hij laat de deelnemers in kleine groepjes aan de hand van voorbeelden van bestaande en gefingeerde bedrijven vragen en opdrachten beantwoorden, en bespreekt de resultaten vervolgens met de zaal. Zo kan iedereen zijn zegje doen en ervaringen inbrengen, wat weer leidt tot nieuwe gedachten en ideeën. De aanwezigen mogen vervolgens kiezen welke elementen uit de Unbossbeweging ze deze middag graag behandeld zien. Kolind gooit daarvoor zijn geplande programma zonder moeite om.
Mr. Unboss doorspekt zijn masterclass met allerlei anekdotes uit zijn rijke werkpraktijk. Zoals het verhaal over de grote open kantoorruimte waar een van zijn nieuwe bedrijven gevestigd was. Niemand had er een vaste plaats, ook Kolind zelf niet. Hij werd elke ochtend letterlijk op zijn plek gezet door de medewerkers, die op een post-it briefje konden aangeven waar ze hem wilden hebben. En dat was meestal zover mogelijk bij hen vandaan! Tot het moment dat hij zijn collega’s een aanbod deed dat ze niet konden weigeren: ‘Ik bedenk samen met degenen waar ik vlakbij zit hoe zij hun product of taak het best aan de man kunnen brengen’. Vanaf dat aanbod was hij opeens overal van harte welkom.
Auteur: Loes Meeuwissen.
Lees ook het interview met Lars Kolind in Management Executive.
Meer informatie over deze nieuwe revolutie? Bekijk de video op YouTube of ga naar unboss.com.