Vrouwen ontvangen bijna twee keer zo veel niet-actiegerichte feedback op de werkvloer dan mannen, blijkt uit recent onderzoek van vacaturesoftwarebedrijf Textio. Daarnaast wordt vrouwen vaak niet duidelijk verteld wat zij moeten doen om een promotie te krijgen, wat hun doorgroeimogelijkheden belemmert. Niet alleen de vrouwen zelf, maar ook hun werkgevers ondervinden hier de nadelige gevolgen van, aldus Jose Bokhorst, managing director bij recruitmentorganisatie Robert Walters. ”Werknemers die geen actiegerichte feedback ontvangen, zijn eerder geneigd de organisatie te verlaten”.
Diepgewortelde vooroordelen
Een van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek is dat 83 procent van de mannen weet wat ze moeten doen om promotie te krijgen, tegenover 71 procent van de vrouwen. Vrouwen ontvangen niet alleen minder actiegerichte feedback, maar ook meer feedback op hun persoonlijkheid. Dit verschijnsel begint al op de basisschool: meisjes krijgen vaker te horen dat ze lief, slim en behulpzaam zijn in schoolrapporten dan jongens.
Eenmaal aan het werk worden vrouwen vaak ”vriendelijk” en ”fijn om mee samen te werken” genoemd, terwijl mannen vaak als ”ambitieus” en ”zelfverzekerd” worden omschreven. Dit verschil tussen mannen en vrouwen kan ertoe leiden dat er ongelijkheid ontstaat op de werkvloer. ”Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we onbewuste vooroordelen hebben over geslacht, en dat is zorgwekkend. Vooroordelen leiden namelijk tot verschillende verwachtingspatronen en daardoor ongelijkheid in carrièreperspectief”, aldus Bokhorst.
Retentie van werknemers
”Werknemers die weten wat er van hen verwacht wordt om goed te presteren, hebben het over het algemeen beter naar hun zin en zijn meer betrokken bij hun werk”, licht Bokhorst toe. Daarom leidt niet-actiegerichte feedback en onduidelijkheid over doorgroeimogelijkheden tot meer verloop. Het onderzoek laat zien dat 40 procent van de ondervraagden overweegt de organisatie te verlaten door gebrek aan actiegerichte feedback. Bij werknemers die wél actiegerichte feedback ontvangen, ligt dit percentage op 22 procent.
Bewustwording creëren
Bokhorst drukt organisaties op het hart om transparantie en bewustwording te creëren rondom het beoordelingssysteem binnen de organisatie. ”Neem zo veel mogelijk onbewuste vooroordelen weg en maak duidelijk onderscheid tussen meetbare werkprestaties en de persoonlijkheid van werknemers. Hierdoor is de kans veel groter dat mensen willen blijven”.
Bron: Robert Walters