Het heeft misschien bepaalde voordelen om in complexe projecten vaker met dezelfde externe partners te werken, maar er zijn ook nadelen.
Bedrijven kunnen complexe projecten zelden helemaal in hun eentje uitvoeren. Ze hebben voor bepaalde onderdelen externe partners nodig. Heel vaak werken ondernemingen meer dan één keer samen met een partner – waar natuurlijk op zich veel voor te zeggen valt als de eerdere samenwerking prettig en effectief was. Voorstanders van herhaalde partnerships stellen dat de partners hun eerdere ervaringen kunnen benutten om communicatieplatforms en op maat gesneden technologie te hergebruiken, gecoördineerde routines te stroomlijnen en om efficiënt problemen op te lossen en op onvoorziene omstandigheden te reageren. Anderen zijn minder overtuigd van de voordelen van (te veel) herhaalde projectsamenwerkingen: het kan leiden tot achterover leunen en luiheid doordat de bedrijven zich lekker voelen bij de status-quo en niet meer zoeken naar nog betere partners. Opportunisme Onderzoekers van de University of Portland en de University of Oregon hebben het onderzocht bij en flink aantal bruggenbouwprojecten in Oregon tussen 2000 en 2007. In Oregon is het wettelijk verplicht dat de hoofdaannemer werk uitbesteedt aan minstens één onderaannemer (in de praktijk wordt er werk uitbesteed aan gemiddeld drie partners), en daarbij werken ondernemingen vaak met dezelfde partners. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen er voordeel bij hebben om met dezelfde partners samen te werken omdat ze op basis van de eerdere samenwerking meer efficiency voorzien en daardoor lagere prijzen offreren – waardoor ze 8% meer kans hebben om de opdracht binnen te halen. Máár: het blijkt ook dat ondernemingen de kostenbesparingen als gevolg van herhaalde partnerships meestal overschatten. Daardoor is hun winstgevendheid gemiddeld 0,2% lager dan bedrijven die niet met dezelfde partners werken. Dat lijkt weinig, maar het gaat wel om miljoenenprojecten. Herhaalde partners worden opportunistisch, zeggen de onderzoekers: ze beseffen dat ze de macht hebben om hogeren prijzen af te dwingen naarmate de relatie zich ontwikkelt. Of ze worden gemakzuchtig en zetten niet meer alles op alles om zo efficiënt mogelijk te werken en om te vernieuwen. Goedkopere, gretigere en mogelijke innovatievere partners worden over het hoofd gezien, wat de hoofdaannemer duur kan komen te staan. ‘Uitbesteding is zinvol als er veel taken zijn en als de onzekerheid beperkt is’, schrijven de onderzoekers. ‘Maar er wordt wel een prijs betaald voor deze samenwerkingsrelatie: firma’s kunnen kwetsbaar worden, verslappen en betere alternatieve partners over het hoofd zien. In die zin gaan vrienden en winst niet samen.’ Bron: Academy of Management Journal Door: Taallijn