Inmiddels ligt het zomerreces weer een paar weken achter ons. Een vakantie ‘met afstand’ waarin velen van ons ervoor kozen dicht bij huis te blijven en Nederland als vakantieland te herontdekken. Met welke verhalen zijn we teruggekomen? Drie weken aan het strand met veel minder Duitsers dan (het oude) normaal? Fietsen met je nieuwe velgen op de Veluwe? Houten huisje gehuurd in Friesland? Wat heb je voor spannends meegemaakt? Nederland saai? Hoe kom je daar nou bij? Wat zeg je? Brad Pitt tegengekomen in Cadzand? O, niet jij, maar je vrouw?
Virusvrij en stevig ingewreven met antibacteriële gel, ondervinden deelnemers aan de workshops creative storytelling dat de spier der verbeelding hoognodig training behoeft. Maar alles op gepaste afstand. Ze worden gestimuleerd om outside the box te denken en de lol op te zoeken van het spelen met je fantasie. Ze beginnen met te vertellen over hun afgelopen vakantie. “Dit jaar zijn we in Nederland gebleven en hebben een tijd in een huisje op de Veluwe gezeten. Niets bijzonders gebeurd, hoor. Er ging alleen een bal door de ruit. O ja, de hond was een dag zoek …” Was het dat? Ja, dat was het.
Te weinig voor een goed verhaal?
Voor een goed verhaal is dat te weinig. Om het verhaal meer impact te geven, wordt het afgebakend en voorzien van een begin, een midden en een eind. Geef je toehoorders allereerst context zodat ze je verhaal kunnen volgen. Waar bevond je je? Ah, Zeeland? Cadzand? Natuurgebied Het Zwin onveilig gemaakt? Met een paar vrienden en vriendinnen de schorren, duinen en slufters verkend en ‘s avonds aan het strand lekker dronken geraakt? Op dat laatste element gaan we inzoomen! Drank!
De Zeeuwen beschikken over de meest vreemdsoortige drankjes, van kruidenbitter tot boluslikeur (die laatste roept bij mij associaties op aan hondendrollen, reden waarom ik het nog niet heb uitgeprobeerd). Op de heetste zomernacht van het jaar ben je met je vriendengroep verzeild geraakt aan het Cadzandse strand, op een plek waar geen enkele andere toerist te bekennen valt. Gewapend met een dozijn flessen van die vreselijke boluslikeur vieren jullie het leven. En dan, in het middendeel van je verhaal, sla je toe! Één fantasie-element inbouwen dat je aandikt en uitvergroot. Waar de consumptie van voldoende boluslikeur al niet toe kan leiden! Magisch! Brad Pitt ontmoet, die met jouw vrouw bij zonsondergang een kruidenbitter is gaan drinken in de jachthaven en haar heeft verteld over zijn nieuwste film en dat ie daarna wil stoppen met acteren. Wat zeg je? Hij heeft haar daarna uitgenodigd mee te gaan naar het Strandhotel?
Het ‘vakantieverhaal’ levert meestal prachtige stories op waarbij iedereen op het puntje van zijn stoel zit en met groot plezier de verteller volledig in zijn rol ziet opgaan, ziet groeien in zelfvertrouwen! En het verhaal krijgt in twee of drie vertelrondes steeds meer impact!
Publiek lekker maken
Zo’n gewillig publiek wenst iedereen zich toe die een bedrijfspresentatie of bedrijfsverhaal wil houden. Maar daarvoor moet je eerst je publiek ‘lekker maken’. Een van de lessen die we uit het bovenstaande kunnen halen, is dat je een verhaal, ook een bedrijfsverhaal, prima en effectief kunt opbouwen met de constructie begin-midden-eind. Als je bovendien een boodschap wilt verwerken, kun je dat het best doen in het middendeel. Hou de toon daarbij lichtvoetig. Gebruik humor!
Probeer daarnaast eigen ervaringen in je verhaal te verwerken. Of het nu gaat om vakantie of jaarcijfers, daarmee groeit de kans dat ook je publiek zich door je verhaal laat meenemen.
Maar hoe zit het met die fantasie-Brad-Pitt die je vakantieverhaal spannender en onvergetelijker maakt? Staan een zakelijke context en ‘fantaseren’ niet lijnrecht tegenover elkaar? Jaarcijfers zijn jaarcijfers, daar kun je moeilijk omheen. Maar buiten de concrete feiten in je verhaal om zijn er tal van momenten waarbij je terug kunt vallen op je vermogen om outside the box te denken en je fantasie volop in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het schetsen van toekomstscenario’s voor je bedrijf. Durf daarbij ook te dromen. Wie weet kan Brad Pitt of Cameron Diaz je daarbij helpen. Om je boodschap prikkelender en beeldender te maken en om verzekerd te blijven van de aandacht van je toehoorders.
Door: Emile Schra
Emile Schra, trainer en auteur van Storytelling met impact.