Werknemers die van hun meerderen erkenning en lof krijgen, melden zich aantoonbaar minder vaak ziek. Het is voor managers dus belangrijk om zijn of haar ondergeschikten regelmatig 'een goed gevoel' te bezorgen. Helaas zijn ze daar nogal zuinig mee, blijkt uit een Duits onderzoek.
Maar de onderzoekers constateerden meteen dat de praktijk vaak anders is. Uit het onderzoek blijkt dat de behoefte aan positieve feedback en erkenning voor geleverde prestaties heel groot is, maar ruim de helft van de ondervraagden geeft aan van zijn leidinggevenden nog nooit een positieve reactie te hebben gekregen.
Volgens 35,5 procent van de ondervraagden zou een positievere opstelling van de leidinggevenden de gezondheid op de werkvloer gevoelig verbeteren. En dat mag ook wel, want het ziekteverzuim in Duitsland is nog altijd fors: werknemers meldden zich vorig jaar gemiddeld 17,6 dagen af vanwege gezondheids- of psychische problemen.
In de eerste plaats gaat het om aandoeningen van spieren en het skelet (24,2 procent), gevolgd door acute verwondingen (12,9 procent), aandoeningen aan de luchtwegen (12 procent) en psychische problemen (9,3 procent). In vergelijking met vorig jaar stegen de afwezigheden wegens psychische problemen met 0,7 procentpunten.