Eén ding is duidelijk nu de derde coronagolf de ziekenhuizen overspoelt: de wereld daarbuiten heeft geen idee hoe de wereld daarbinnen eruitziet. Veel mensen zijn coronamoe, terwijl de werkers in de frontlinie dubbele diensten draaien. Het water sijpelt niet, maar gulpt naar binnen. Je zult op dit moment maar afdelingsmanager zijn. Hoe zorg je dat je teamleden het hoofd boven water houden?
Hoeveel bewondering we ook uiten voor onze zorgmedewerkers, wij-uit-de-buitenwereld zullen nooit weten hoe het is om doodzieke mensen te verzorgen, met gevaar voor eigen gezondheid. Of hoeveel flexibiliteit het vraagt om na een dagdienst nog een late dienst te draaien omdat je collega in quarantaine moet. Of wat het met je doet als de jongeren op je gesloten woongroep steeds wanhopiger worden omdat corona ook de laatste lijnen met buiten heeft afgesneden. Je moet als zorgmanager alle zeilen bijzetten om je team in deze tijd te coachen.
Van meewerken naar coachen
De moderne zorgmanager draait – in tegenstelling tot de traditionele hoofdverpleegster – zelf vaak niet meer mee op de afdeling. Weet daardoor niet altijd precies wat de teamleden doormaken. Hij of zij fungeert vooral als schakel tussen werkvloer en beleidsmakers. Mede doordat het aantal zelfsturende teams groeit, is de rol van teammanager meer coachend, begeleidend geworden. Zowel gericht op de medewerkers als op het groepsproces. Een uitdaging. Zeker in deze tijd, waarin we als samenleving de werkers in de zorg overvragen.
Praktijkervaring helpt
Karen Griep – Projectleider acute GGZ en Manager van het Jaar 2018 – geeft aan dat het haar helpt dat ze praktijkervaring in de zorg heeft. Omdat ze zich daarmee kan verplaatsen in de situatie van haar teamleden. Maar het takenpakken van de moderne zorgmanager is breder. Het vereist specifieke managementvaardigheden om oog te hebben voor de behoeften van cliënten, teamleden en de kwaliteit van de zorg, en tegelijkertijd ook te voldoen aan de eisen van wet- en regelgeving, bedrijfsvoering en zorgverzekeraars.
Managers voldoende scholen
Om zorgteams zoveel mogelijk te ondersteunen en faciliteren, moet in de scholing van teammanagers de focus liggen op deze twee gebieden: een nauwe link met de praktijk en managementvaardigheden. Zeker gezien de personeelskrapte in de zorg. Zodat bestaande zorgmanagers, maar ook zij-instromers – die uit een andere wereld komen – voldoende zijn voorbereid op de eisen die de wereld van de zorg met zich meebrengt. Er echt kunnen zijn voor hun zorgteams.
Wie is je favoriete zorgmanager?
Heb jij een favoriete (aankomend) zorgmanager, en kan die nog beter worden met een mooie opleiding? Opleider ISBW geeft een opleidingscheque van 2500 euro weg. Dus nomineer jouw favoriete zorgmanager voor 31 mei!
Door: Ron de Ruijter, accountmanager bij ISBW