Werknemers hebben hun buik vol van holle peptalk. Wees een mens van vlees en bloed.
Er gaat nogal wat voorbereiding, planning en geld zitten in het produceren van state-of-the-art speeches die medewerkers moeten motiveren. Aan toeters en bellen geen gebrek; niet zelden worden grootschalige producties per satelliet overgebeamd naar kantoren op de hele aardkloot.En toch. Ze werken vaak niet. Want ze zeggen vaak niks.Werknemers willen graag wat meer intimiteit. Ze willen weten wie hun leidinggevenden zijn, wat hun achtergrond en ervaring is, waarom ze dit werk doen. Ze willen de stijl van leidinggeven begrijpen, hun waarden, gevoeligheden, waarvan ze ´s nachts wakker liggen, wat ze van plan zijn, wat ze verwachten van mensen. Natuurlijk: gemotiveerd en geïnspireerd worden willen ze óók – maar dat is een beproeving met een talking head die louter platitudes en marketingkretologie spuit als manager. Dat is geen leider die mensen willen volgen. Communiceren op een manier waarbij je écht contact maakt met je mensen, waarbij je ingaat op de vragen die spelen, op wat er leeft: dát is motiverend. Authentiek, met een modewoord.
Vergroot de impact van je speech
Vergroot de impact van je volgende speech door een paar kritische vragen los te laten op het concept:- What’s in it for them?
- Wat wil je dat mensen voelen, denken en doen na je toespraak? (Laat het niet aan je tekstschrijver over om dat te bepalen.)
- Pak je ook taboeonderwerpen op die in de wandelgangen rondzingen? Denk aan negatieve berichtgeving in de media, ontslagrondes, het stopzetten van extra’s, het terugroepen van producten uit de winkelschappen, tegenvallende opbrengsten, overnames of zelfs beeldvorming over jou die niet bepaald flatteus is.