Zwartkijken is geen kunst. Je mensen laten zien dat de toekomst glanst en schittert, ga dáár in deze tijden maar eens aan staan. Het Britse HR-bureau The Mind Gym weet hoe je het aanpakt.
Zo promoot je als manager een motiverend toekomstbeeld:
- Verpak het in een verhaal
We onthouden dingen beter en geloven ze sneller als we ze in de context van een verhaal horen. Neem je team met je verhaal mee op reis: vertrek in het verleden van je bedrijf en reis via het heden (highlight enkele successen) door naar de finale: de toekomst. Een toekomst waarin jij gelooft. - Creëer de juiste stemming
Enthousiasme is besmettelijk. Laat dat van jou duidelijk blijken. Kies een optimistische toon en zet die kracht bij met energieke lichaamstaal en gepassioneerd taalgebruik. Volgende stap: hou dat vol. - Laat de olievlek voor je werken
Bepaal wie de belangrijkste beïnvloeders zijn in je bedrijf – check iedereen, van de oude rot in het vak tot de roddelaar – en probeer ze voor je te winnen (stel wel prioriteiten). Als de beïnvloeders eenmaal in jouw visie geloven, verspreidt het goede nieuws zich vanzelf. - Wees authentiek
Het is essentieel dat werknemers hun leidinggevenden vertrouwen. Vertel het verhaal over wie je bent. Over welke uitdagingen jij op je pad tegenkwam en hebt overwonnen, en waarom jij persoonlijk in het bedrijf gelooft. Oefen het verhaal hardop voor jezelf. Wees consistent wat de centrale elementen van je verhaal betreft, maar varieer de manier waarop je ze brengt. - What’s in it for them?
Bij een rooskleurige toekomst ziet niet iedereen hetzelfde voor zich. Praat met mensen, zoek uit wat ze individueel willen. Maakt niet uit of het gaat om programma’s voor talentontwikkeling of bijvoorbeeld flexibele werkuren voor ouders: laat zien dat aan de horizon licht gloort. - Maak het geloofwaardig
De meeste medewerkers hebben iets concreets nodig om gemotiveerd te blijven. Maak duidelijk via welke stappen je je visie gaat realiseren en begin snel met het implementeren van die stappen. - Blijf het zeggen
We moeten beweringen over een bedrijf minstens drie tot vijf keer horen voor we er geloof aan hechten, volgens de Edelman Trust Barometer. Vertrouw dus niet op één flitsende presentatie. Blijf als het kan stukje bij beetje bewijsmateriaal aanvoeren dat ‘het’ eraan staat te komen (de geambieerde verkoopcijfers, nieuwe mensen, de geplande uitbreiding). - Over naar je mensen.
Maak je team duidelijk dat ze alles in huis hebben wat nodig is om je visie te realiseren. De toekomst van het bedrijf is zo helder als medewerkers hem maken.
Bron: Management Today, februari 2013.