Wat kunnen we leren van ervaren Volvo Ocean Race-schipper Bouwe Bekking?
Het is op z’n zachtst gezegd best heftig om acht maanden lang onder hoogspanning leiding te geven aan acht topsporters op een zeilschip van 50 vierkante meter. Team Brunel-schipper Bouwe Bekking (51) heeft inmiddels zeven keer deelgenomen aan de Volvo Ocean Race – de op een na zwaarste (misschien wel de zwaarste) zeilrace ter wereld. Welke inzichten heeft hij daarbij opgedaan op het gebied van leiderschap en management?- Eén vaardigheid is niet genoeg. Je moet al het benodigde vakmanschap aan boord hebben: zijn de zeilers goed in de uiteenlopende taken die moeten worden verricht?
- Er is geen ruimte voor ego’s. De zeilers moeten bereid zijn om 24/7 voor hun team te knokken, ook midden in de nacht na 16 uur in touw te zijn geweest.
- Zelfsturing is belangrijker dan hiërarchie. Bekking hakt de knopen door maar geeft zijn mensen wel alle ruimte om hun mening te geven en te excelleren in waar ze goed in zijn.
- Stuur aan op grote lijnen. Als je met de juiste mensen werkt, is het niet nodig om te micromanagen.
- Zorg ervoor dat iedereen zijn taken en verantwoordelijkheden kent. Bekking maakt een duidelijk schema met de taken en de deadlines en houdt daarna de vinger aan de pols. En dat is genoeg: ‘Ik hoef mijn mensen niet aan een lijntje te houden’.
- Leer van internationale grootindustriëlen. Mensen die grote ondernemingen hebben gebouwd, zijn Bekkings goeroes: hun manier van communiceren, de rust waarmee ze hun mensen toespreken. Bekking vaart al meer dan twintig jaar wedstrijden met jachten van rijkelui.
- Wees helder en eerlijk bij het geven van feedback en geef fouten openlijk toe. Bekking: ‘Ik durf fuck-ups te benoemen, ook die van mezelf’. Dat wordt erg gewaardeerd. Fouten maken mag, als je er maar van leert. ‘Je moet niet dezelfde fout drie keer maken.’
- Ruim irritaties uit de weg. Als dat niet gebeurt, ontstaan er drempels om elkaar te helpen en bereik je niet het maximaal haalbare resultaat.