De Consumentenautoriteit, die in januari van start zal gaan, krijgt van het ministerie van Economische Zaken de vrijheid de consumentenbelangen naar e
De Consumentenautoriteit, die in januari van start zal gaan, krijgt van het ministerie van Economische Zaken de vrijheid de consumentenbelangen naar eigen inzicht te beschermen. In dat opzicht lijkt de nieuwe dienst op de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa): er mogen documenten gevorderd worden, bedrijven worden betreden en boetes worden opgelegd. Barbara Baarsma (Stichting voor Economisch Onderzoek) is gematigd positief, maar heeft ook bedenkingen: “De Consumentenautoriteit zou ondergebracht moeten worden bij de NMa. Dan heb je niet meteen weer een nieuwe toezichthouder nodig”. Ook Maarten Pieter Schinkel, concurrentiespecialist van de Universiteit van Amsterdam, heeft vraagtekens, maar verwacht toch “dat de dienst aanjager zal worden van een bewustwordingsproces bij de consumenten in het liberaliseringsproces.” Zie ook: www.4legal.nl/nl/nieuws?id=15.