B+B Vakmedianet heeft maandag 14 oktober aangekondigd het KluwerManagement-portfolio te kopen. Dat betekent dat bladen als Management Executive, Management Trends, Sigma, M&O en Zorgmarkt, de sites kluwermanagement.nl en sigmaonline.nl en alle samenhangende activiteiten bestaande uit studiedagen, congressen en alle boeken op het gebied van management, organanisatieadvies en coaching overgaan van uitgeverij Kluwer naar B+B Vakmedianet. De OR moet overigens nog goedkeuring geven aan de verkoop van de Kluwer Management-portfolio. We stellen Ruud Bakker, algemeen directeur B+B Vakmedianet, vijf vragen.
1. Waarom is KluwerManagement zo aantrekkelijk voor je?Bakker: ‘KluwerManagement is een sterk merk en wordt hoog gewaardeerd. KluwerManagement heeft goede tijdschrifttitels en daarnaast verdiepende informatie in kwalitatief zeer goede boeken, congressen en opleidingen. We gaan verder bouwen aan sterke communities waarin we de doelgroep over de hele breedte kunnen bereiken en van waaruit we verdieping kunnen brengen.'
2. Past KluwerManagement in je bestaande portfolio?
‘Jazeker, zowel qua filosofie als qua markten. Onze uitgeefstrategie van sterke communities rondom een sterke titel, met daarbij een totaalpakket aan verdieping voor de klant, sluit prima aan bij de communities van KluwerManagement. Daarnaast zijn er in de markt goede aanrakingspunten te vinden tussen bijvoorbeeld algemeen management en HR.'
3. Kluwer kon dat kennelijk niet meer?
'Nee, algemeen management was geen core meer voor Kluwer. Dus veel werd er niet meer geïnvesteerd.'
4. Zijn er quick wins te vinden?
'Zo zitten we er niet in. Het is makkelijk om het snel heel winstgevend te maken, maar we willen er over vijf jaar ook nog zijn en dan dus ook een toekomst hebben. Ik ga nu – als de OR dat goed vindt – met iedereen praten en probeer die markt te leren kennen. Ik kom er niet in en ga meteen zeggen hoe we het gaan doen. Dat is niet mijn manier van opereren. Ik wil luisteren. We gaan voor groei in de toekomst.
Overigens denk ik dat wij over de hele breedte kunnen leren van de kennis die Kluwer meebrengt over het uitgeven van boeken en dat wij erg goed thuis zijn in de harde advertentiewereld. We kunnen leren van elkaar. '
5. Wanneer is het geheel rond?
'Daar wordt nu hard aan gewerkt. We willen graag door, maar moeten nog wachten op de OR, die zijn mening moeten geven over de verkoop.'
Interview: Anja Jalink
Lees hier het persbericht over de voorgenomen overname.