In zijn boek De kleine grote dingen beschrijft managementgoeroe Tom Peters 163 manieren om je resultaten te verbeteren. Ze variëren van korte tips tot uitgebreidere adviezen. Hier zijn weer twee bruikbare:
Uit een onderzoek naar de belangrijkste ervaringen van patiënten van ziekenhuizen in de VS bleek dat niet één respondent als reden voor tevredenheid zijn of haar gezondheid noemde. De positieve ervaringen die werden gemeld hadden allemaal te maken met hoe het ziekenhuispersoneel omging met de patiënt. ‘Aardig zijn’ is dus het devies. Want:
- de positieve kracht van aardig personeel wordt lang onthouden door de klant;
- blij personeel, blije klanten: zorg dus goed voor je medewerkers!
- kwaliteit is gratis. Sterker nog: het levert geld op!
Het eerste wat ondernemingen doen in tijden van crisis is dingen schrappen. Dus: weg met al die geldverslindende R&D-activiteiten, voorlopig geen trainingen meer, en het personeelsuitstapje kan dit jaar wel worden overgeslagen. Dom, dom, dom!
Steek juist als het tegenzit extra veel tijd en moeite in verbeteringen, het winnen van nieuwe klanten, en het motiveren van je personeel.
En let op: laat je vooral niet ontmoedigen door de Chinese economie waarin alles veel goedkoper lijkt te kunnen. Richt je op innovatie en het creëren van gedenkwaardige ervaringen. Begin dus elk project met de vraag: Wat kunnen we doen dat nog niet eerder is gedaan?
Nog een speciale tip voor beginners op de markt: Stel jezelf voortdurend bloot aan zoveel mogelijk input. Regel een afspraak met iemand die ander werk doet dan jij. Of lees een hele avond artikelen over een onderwerp dat ver van je af staat. Daar komt altijd wel een goed idee uit voort.
Tom Peters, De kleine grote dingen. 163 manieren om je resultaat te verbeteren. Spectrum, 2011. ISBN 978 90 491 0652 2