Kanalen en klantrelaties omvatten samen het vijf-fasenmarketingproces waarin een onderneming haar waardeproposities communiceert, verkoopt en levert, en vervolgens opvolgt om te waarborgen dat klanten tevreden zijn — en om aanvullende benefits voor te stellen.
Denk aan kanalen als touchpoints of wegen waarmee de onderneming:
- awareness creëert,
- evaluatie bewerkstelligt,
- aankoop mogelijk maakt,
- de levering uitvoert.
Prospect omgezet in klantrelatie
Deze vier stappen trekken potentiële kopers aan en zetten deze om in klanten. Denk aan klantrelaties als dat wat gebeurt nadat prospects zijn omgezet in klanten. In deze laatste fase van het vijf-fasenmarketingproces, biedt de onderneming post-sales support en biedt klanten aanvullende benefits in de vorm van andere waardeproposities.
Opmerking: De meeste ondernemingen gebruiken dezelfde kanaal-touchpoints voor zowel nieuwe als bestaande klanten.
Het vijf-fasenmarketingproces:
Bron: Business Modellen voor Teams
Door: Timothy Clark en Bruce Hazen
Het boek: Business Modellen voor Teams
Business Modellen voor Teams is voor iedereen die leiding geeft aan andere mensen, die het team wil versterken en mee wil blijven spelen! De beschreven methoden kunnen in de meeste organisaties worden gebruikt, non-profit of for-profit.