Adviesbureau Scenter deed voor de elfde keer een transparantieonderzoek van jaarverslagen. Het blijkt dat van de 130 onderzochte jaarverslagen meer da
Adviesbureau Scenter deed voor de elfde keer een transparantieonderzoek van jaarverslagen. Het blijkt dat van de 130 onderzochte jaarverslagen meer dan 30 procent onvoldoende inzicht verschaft in het strategisch beleid van de onderneming. Slechts 14 procent scoort goed. Jonge innovatieve bedrijven en smallcaps uit de AsCX-index scoren laag, de gevestigde multinationals en grote niet-genoteerde bedrijven hoog. Delta Lloyd, Haskoning en de Nederlandse Spoorwegen behoren bij de top-5. Onderzoekleider Sicco Santema zegt in het Financieel Dagblad dat veel bedrijven het jaarverslag niet zien als communicatiemedium voor strategisch beleid. Hij mist vooral de kwantitatieve beschrijving van doelen, de risicobeperkende maatregelen, de relatie tussen de sterke en zwakke punten van de onderneming en de gemaakte strategische keuzen. Santema vindt dat er net als bij corporate governance ook bij strategisch beleid een verantwoordingsverplichting moet zijn. Zie ook: www.boardvantage.com, www.encycogov.com .