Wát? Lange koffiepauzes? Dat gaan we toch niet doen? Jawel! Alleen niet letterlijk … De koffiepauze is hier bedoeld als metafoor voor een informeel momentje. De informele organisatie is krachtiger dan de formele organisatie.
De koffieautomaat is the place to be
Het is de informele organisatie waar het roddelcircuit in stand wordt gehouden, waar de nieuwtjes worden uitgewisseld, waar gelachen wordt en waar mensen elkaar uitdagen tot een discussie over het bedrijf, de afdeling, de baas en de laatste reorganisatie. Het is de plek waar invloed wordt uitgeoefend. Het is de plek waar coalities en draagvlakken worden gesmeed en mensen begrip voor elkaar ontwikkelen. Hier vindt het échte netwerken plaats. De koffieautomaat is the place to be, het is feitelijk de motor van de organisatie.
Het is daarom van niet te onderschatten belang ruimte te bieden om informeel met elkaar van gedachten te wisselen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, maar niet alle mogelijkheden werken even goed. De krachtigste ‘koffiepauzes’ zijn de spontane (niet top-down, maar bottom-up georganiseerd), de informele (niet volgens bepaalde organisatiestructuren) en de onzichtbare (dat wil zeggen: niet in een ontworpen forum of chatroom).
Stimuleren
Management kan dit soort ontwikkelingen stimuleren door ertoe op te roepen en er openlijk tijd voor aan te bieden. Maar dat is lang niet altijd genoeg. Een ‘koffiepauze’ die jaren- of decennialang als ‘ongewenst’ is beschouwd, wordt niet zomaar populair onder de medewerkers. Ondanks het feit dat het organiseren van zo’n netwerk vaak suboptimaal is, kan het geen kwaad om in den beginne chatrooms of social communities op intranet in te richten, hopende dat het fenomeen zichzelf gaat versterken.
Bron: 50 Veranderprincipes
Door: Theo Janssen, Peter Brouwer