In het derde principe over transparantie en openheid in mijn boek Organisatievibe haalde ik aan dat internet het medium is dat niet alleen ons contact, maar ook veel van onze huidige werkzaamheden bepaalt. De jongere generatie groeit er zelfs mee op. De wetten van internet zijn bijzonder bruikbaar voor toekomstgerichtheid voor organisaties, ook als het gaat om leiderschap: internetleiderschap dus.
Taken worden gekozen
Taken worden op het internet gekozen en niet toegewezen. Op het internet doet niemand iets wat hij niet wil. Je houdt je alleen met datgene bezig wat je energie geeft en gebruikers opdragen iets te doen is volstrekt zinloos. Internet gaat uit van intrinsieke motivatie. Wel zijn er genoeg mogelijkheden om samen te werken en iemand een klus voor je te laten doen, zo heb ik bijvoorbeeld mijn logo laten maken door iemand uit India. Had deze ontwerper echter geen zin in de klus, dan had hij dit gewoon kunnen weigeren. Ik ben niet bij machte om hem iets tegen zijn zin in te laten doen.
Geen hiërarchiepiramide
Er is geen hiërarchiepiramide bij internetleiderschap. Dit kan alleen ontstaan wanneer mensen zich hebben bewezen door bepaalde prestaties en omdat ze daardoor volgers krijgen. Die volgers blijven doordat er iets waardevols wordt gedeeld en niet doordat ze iets wordt opgedragen. Iedereen zal onderaan moeten beginnen, wil men groeien in invloed. Je ziet nooit gebeuren dat iemand met veel invloed deze rol overdraagt aan iemand anders.
Leiders dienen
Leiders zijn dieners. Degenen die invloed hebben op het internet, zijn – ondanks vele volgers – dienend aan degene die ze volgen. Niemand op het internet heeft de macht om anderen iets op te leggen of te straffen. En maak je misbruik van je leidende positie, dan verlies je volgers of zelfs je positie.
Inhoud voorop
Internetleiderschap gaat om de inhoud, niet om de invloed. Het maakt in beginsel niet uit wie initiatief neemt, de inhoud is doorslaggevend. Op internet wedijveren alle ideeën op gelijke voet met elkaar. Elk initiatief maakt een even grote kans op aandacht en kans van slagen. Ik deel regelmatig iets op LinkedIn en over het algemeen wordt dat goed ontvangen. Sporadisch wordt iets gedeeld. Medio 2019 postte ik een filmpje van het satirische programma Klikbeet en dat ging viral. Binnen twee weken hebben meer dan 100.000 mensen dit filmpje via mijn post bekeken. Dat had niets te maken met mijn invloed, maar puur met het feit dat de inhoud opviel.
Groepen organiseren zichzelf
Groepen ontstaan en organiseren zichzelf wanneer daar behoefte aan is. Zolang een groep waarde blijft toevoegen, blijft deze actief. Op internet is hier alle ruimte voor. Juist daardoor is internet slagvaardig, gaat het mee met de tijd en bepaalt het zelfs voor een groot gedeelte welke kant we op veranderen.
Het systeem is dienend
Het grote verschil tussen internet en traditionele organisaties is dat in een traditionele, hiërarchisch geleide organisatie de top bepaalt wat er gebeurt en medewerkers dienend zijn aan de top. Hoe anders is dat op het internet? Dat wordt niet bestuurd door een paar personen. Daar geldt ‘wie het weet, mag het zeggen’ en als je iets zinnigs te melden hebt, word je ondersteund, geholpen. Het systeem is dienend in plaats van hiërarchisch.
Bron: Organisatievibe
Door: Arjen Banach