De markt voor interimmers is in hoog tempo aan het verschralen. Door het grote aanbod staan de tarieven zwaar onder druk, en opdrachtgevers stellen steeds hogere eisen. Vooral interim-marketeers hebben het moeilijk.
De tijd dat een breed inzetbare zwaargewicht marketeer als interimmer gemakkelijk aan bod kwam is voorbij. Tegenwoordig zijn leeftijd (jong!) en specialisme (IT) zowat de enige punten waarmee je nog scoort op de interimmarkt. Tel daar nog bij dat voortdurend nieuwe ‘noodgedwongen’ zzp’ers zich aanbieden, en het plaatje is compleet: voor de werkgevers een ruime voorraad om uit te kiezen, voor de interimmers een kleine kans om gekozen te worden.
Schaap met vijf poten
Volgens Ronald de Kimpe van marketingadvies- en bemiddelingsbureau VODW is de vraag van opdrachtgevers in korte tijd totaal veranderd. ‘Iemand die ouder is dan 45 jaar en ervaring heeft als algemeen marketeer, die komt eigenlijk niet meer aan de bak. De mensen die erg goed in de markt liggen zijn degenen die gespecialiseerd zijn in datamarketing, die de sociale media kennen en die technisch onderlegd zijn. Ook campagnemanagers zijn zeer gevraagd.’
In feite zoeken opdrachtgevers naar schapen met vijf poten, zegt De Kimpe: je moet precies het gevraagde specialisme hebben en ook nog eens ervaring in de betreffende branche. Zijn collega Dick Koopman van Yacht ziet nog een andere ontwikkeling. ‘De reële marktvraag naar marketeers en communicatiedeskundigen daalt, door alle branches heen. Maar het aantal bemiddelde functies via intermediairs stijgt juist met veertien procent.’ Die stijging zit vooral in de vraag naar mensen die salesachtige kwaliteiten meebrengen. ‘Er wordt iets in de markt gezet, bedrijven meten wat er precies gebeurt en sturen snel bij om de sales te boosten. Je moet als marketeer bijna in algoritmen kunnen denken.’
Klein lichtpuntje voor de zoekende marketeer: bedrijven die begrijpen dat het steeds meer aankomt op wendbaarheid, stappen in toenemende mate af van het idee dat je medewerkers ‘die er echt toe doen’ in vaste dienst moet hebben. Zij zullen graag een beroep doen interimmers. Maar die moeten dan wel net zo wendbaar zijn.
Bron: Jasper Mulder in: Tijdschrift voor Marketing, april 2013.