Het is onmogelijk om authentiek te zijn door iemand anders te imiteren. Authenticiteit heeft te maken met weten wie je bent, waar je voor staat en waar je om geeft. Mensen die dit gevoel van zelfbewustzijn hebben ontwikkeld, weten wat ze willen bereiken, waarop ze zich willen richten in hun werk- en privéleven en waarvoor ze willen worden herinnerd. ‘Mensen met een sterk zelfbewustzijn zijn noch overmatig kritisch noch onrealistisch optimistisch. In plaats daarvan zijn ze eerlijk, tegenover zowel zichzelf als anderen,’ aldus Daniel Goleman,’ auteur van de klassieker Emotional Intelligence.
Inzicht krijgen
Maar het is niet eenvoudig om inzicht te krijgen in je eigen doelen en waarden. In het veelgeprezen artikel Discovering your authentic leadership in de Harvard Business Review (HBR) brengen Bill George et al. verslag uit van een onderzoek onder leiders, die zijn geselecteerd op basis van hun reputatie van authenticiteit en effectiviteit. Echter, zelfs deze succesvolle leiders hadden niet altijd heldere antwoorden op vragen over hun beweegredenen en kernwaarden – ondanks het feit dat ze er regelmatig op reflecteerden. ‘Na 3000 pagina’s aan transcripties te hebben geanalyseerd, kwam ons team tot de verbazende conclusie dat deze mensen geen universele karaktereigenschappen, kenmerken, vaardigheden of stijlen benoemden die tot hun succes hadden geleid. In plaats daarvan ontleenden zij hun leiderschap aan hun levensverhaal. Zowel bewust als onbewust daagden ze zichzelf voortdurend uit door middel van ervaringen uit het echte leven en door hun levensverhaal te herinterpreteren om te begrijpen wie ze in wezen zijn.’
Proces van zelfreflectie
Het ontdekken van je kernwaarden is dus een (leer)proces van zelfreflectie: het zal waarschijnlijk niet direct inzicht opleveren. Als je er geen tijd en aandacht aan besteedt, zul je vermoedelijk een wat vaag beeld van je eigen kernwaarden hebben. Ik zal een paar oefeningen noemen waarmee je het proces op gang kunt brengen, maar let op: dit is niet zo een-twee-drie gedaan. Het onderzoek van George et al. doet vermoeden dat zelfs leiders die bekendstaan om hun authenticiteit, voortdurend in de ontdekkingsmodus staan. Bovendien kan deze ontdekkingsreis pijnlijk, verwarrend en mogelijk verontrustend zijn. Mensen die bereid zijn om eraan te beginnen en meer over zichzelf te weten willen komen, halen er echter veel voldoening uit en zij ervaren het proces zelfs als bevrijdend. Bewustwording van je kernwaarden leidt niet alleen tot een dieper zelfbegrip; het wordt ook vertaald in leiderschap dat meer charisma, duidelijkheid en energie uitstraalt, en dus in een visie die meer charisma, duidelijkheid en energie uitstraalt.
Moeite met ontwikkeling visionaire kant
Ik weet uit ervaring dat veel mensen moeite hebben met deze stap van het ontwikkelen van hun visionaire kant. Om betekenis aan je visie te kunnen geven, moet je bepalen waar jij in wezen voor staat, waar je veel om geeft en wat je passie het meest aanwakkert. Welke waarden omarm jij? Hoe geef je vorm aan deze waarden zodat anderen ze zien als echt en authentiek?
Er zijn mensen die zulke vragen te ‘vaag’ vinden en het hele idee van de ontdekkingsreis afwijzen. Sommigen maken het belachelijk en noemen het slap, esoterisch geklets (en ik moet toegeven dat ik coaches heb gezien die erin doorschieten). Maar als je niet bereid bent om je in dit ontdekkingsproces te verdiepen, of dit nu voortkomt uit onwetendheid of uit zelfverdediging, zal dit hoogstwaarschijnlijk leiden tot een oppervlakkige en niet-authentieke versie van je toekomstperspectief.
Bron: Anticipeer
Door: Rob Jan de Jong