Heb jij een concreet doel dat je wilt bereiken in een gesprek? Veel mensen hebben dat namelijk niet. Die bereiden zich of niet voor op gesprekken, of maken zich van tevoren druk over wat er fout kan gaan, of denken “we zien wel hoe het loopt”. En daarmee gaat een gesprek niet effectief verlopen, omdat je jezelf op die manier opstelt als een volger. Niet als een leider. Vraag jezelf voordat je een gesprek voert af wat je wilt bereiken met het gesprek? Wil je de band met die ander versterken? Wil je het allerbeste advies geven? Wil je een vervolggesprek? Wil je loonsverhoging?
Verkeerde uitkomst
Veel mensen gaan vaak helemaal niet met zulke doelen een gesprek in, maar vergeten vaak wat ze willen bereiken. Of programmeren zich onderbewust om de verkeerde uitkomst. Laatst zei een collega tegen mij: “Ik ga morgen zo boos worden op die HR-manager. Want dat gebeurt altijd als ik met hem een gesprek voer.” Deze collega had heel duidelijk een gespreksdoel, namelijk boos worden op de manager. Maar daar hoef je in principe geen gesprek voor te voeren, want dat lukt zo ook wel. En dat bewees ze. Toen ze die woorden tegen mij had uitgesproken, werd ze kwader en kwader en begon te briesen en te tieren op wat die manager allemaal niet goed had gedaan, en wat voor een kwal van een vent het wel niet was. Woest was ze. En die manager was niet eens in de buurt!Wat wil je bereiken?
Ik vroeg toen: “Maar waarom heb je morgen een gesprek bij je manager?” Dat was omdat er iets mis was met haar contract. “En het is nu al drie keer verkeerd gegaan met dat gesprek, en het is nog steeds niet goed. Dus morgen ga ik weer kwaad worden!”. Dat zei ze. Ik dacht na en antwoordde toen: “Maar als je de vorige drie keer boos bent geworden, en het heeft niet gewerkt, denk je dan dat dit morgen wel gaat werken?” Daar had ze nog niet over nagedacht. “Als je nu eens aardig blijft, en begrip voor hem toont, en zonder boos te worden zegt dat je het heel fijn zou vinden als dat contract geregeld wordt? Zolang je maar niet boos wordt, want dat werkt niet”, gaf ik haar als tip.Leidinggeven is omgekeerd opvoeden
Leiderschapslessen voor management impact door Bas Kodden en Eduard van BrakelGeregeld!
De volgende dag kwam de collega mij blij tegemoet. Het was gelukt, het contract was geregeld. Want dat was haar doel geweest. En ze was niet boos geworden. Het was zelfs een heel prettig gesprek geweest. Doordat die collega haar doel goed formuleerde, is ze op een andere manier het gesprek ingegaan. En daarbij nam ze de lessen uit het verleden mee. Boos worden hielp al drie keer niet, dus een vierde keer zou het waarschijnlijk ook niet helpen. Door de focus op het doel en het aanpassen van haar eigen communicatie, kreeg ze wat ze wilde. Bedenk daarom wat je echt wilt bereiken in een gesprek. En wees flexibel in je aanpak. Als je elke keer boos wordt, of als een gesprek met een ander elke keer niet soepel verloopt en je daardoor niets bereikt, wordt het tijd om zelf wat anders te doen. Want als je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gehad. Als je iets anders wilt, krijg je ook iets anders. Tips op een rij:- Formuleer een positief gespreksdoel
- Leer van eerdere gesprekken
- Wees flexibel in je aanpak