Het blijft een bizar dilemma. Meer dan ooit hebben organisaties en hun bestuurders behoefte aan adviseurs die in staat zijn communicatie mee te nemen naar het niveau waar de organisatie strategische keuzes maakt. Terwijl aan de andere kant ambitieuze communicatieprofessionals steeds opnieuw allerlei hindernissen moeten overwinnen om op beleidsniveau te worden betrokken bij besluitvorming.
Juist daar willen zij proactief meepraten over de consequenties van besluiten op bijvoorbeeld de reputatie van de organisatie en de relatie met stakeholders. Met zoveel eensgezindheid over de noodzaak van communicatieadvies op strategisch niveau, zou je toch zeggen: appeltje-eitje om vraag en aanbod van organisaties en communicatieadviseurs in soepele symbiose bij elkaar te brengen? Verklaringen en oplossingen voor dit vaak voorkomende dilemma geeft Karel Winkelaar in zijn boek ‘De Communicatieadviseur – naar een strategische positie in de organisatie’. De auteur analyseerde mislukte en succesvolle adviessituaties en interviewde zowel communicatieadviseur als opdrachtgevers om de weg te wijzen naar wel vruchtbare samenwerking. Zo blijkt in de praktijk dat vaak onuitgesproken blijft wat communicatie moet bijdragen aan missie en doelen van de organisatie.Masterclass de Communicatieadviseur
Naar een strategische positie in de organisatie