Hoe weet je nu welke taken je hebt te verrichten om klanten blij te maken? Vijf vragen zetten je op het spoor van de taken waar je klanten hulp bij nodig hebben:
- Heb je een taak die moet worden verricht? Mensen komen vaak vanuit hun eigen leven op te verrichten taken die tot grote commerciële successen leiden. Pleasant Rowland zag de kans voor American Girl-poppen toen ze zocht naar cadeautjes die haar band met haar nichtjes zouden versterken. Zij verkocht tot nu toe 29 miljoen poppen en haar bedrijf heeft een jaaromzet van $ 500 miljoen. Sheila Marcelo startte tien jaar geleden Care.com vanuit de eigen zorgbehoeften van haar familie – haar bedrijf heeft nu 19 miljoen leden in 16 landen en zet bijna $ 140 miljoen om.
- Waar zie je niet-consumptie? Van niet-kopers kun je evenveel leren als van wel-kopers. Bij niet-consumptie liggen vaak de meest vruchtbare mogelijkheden.
- Welke alternatieve oplossingen hebben mensen bedacht? Let goed op als je ziet dat mensen ermee worstelen om iets gedaan te krijgen door omweggetjes samen te flansen. Waarschijnlijk zijn ze diep ongelukkig met de beschikbare oplossingen, en dat is een veelbelovende basis voor een nieuwe business.
- Welke taken willen mensen vermijden? Er zijn veel taken in het leven waar mensen zo snel mogelijk vanaf willen. Dit zijn de zogeheten negatieve taken en ze bieden vaak grote kansen.
- Welke verrassende gebruikstoepassingen hebben mensen bedacht voor bestaande producten? Een voorbeeld is het geneesmiddel NyQuil, dat al tientallen jaren werd gebruikt tegen verkoudheid. Het bleek dat sommige consumenten het gebruikten als slaapmiddel, ook als ze niet ziek waren. Op basis van dat inzicht is ZzzQuil ontwikkeld, met alleen de actieve ingrediënten waar slaapzoekers wat aan hebben.