Sommige ondernemingen zijn er al heel lang opmerkelijk goed in om zeer getalenteerde managers en executives voort te brengen. Langdurig succesvolle ondernemingen hebben managers van topkwaliteit, en die leiden ze grotendeels zelf op. Aon Hewitt, The RBL Group en Fortune Magazine hebben een top 25 samengesteld van de kampioenen op dit gebied: Top Companies for Leaders 2011. IBM, General Mills en Procter & Gamble zijn volgens die lijst de best geleide bedrijven ter wereld
Een vergelijking tussen de 25 geselecteerde Global Top Companies for Leaders met meer dan 470 bedrijven overal ter wereld wijst uit dat bedrijfsstrategie en leiderschapsstrategie nauw met elkaar zijn verbonden. Er is een duidelijk verband tussen het investeren in leiderschap en de financiële resultaten van een bedrijf.
“De winnaars van dit jaar zijn door een panel van onafhankelijke deskundigen geselecteerd en gerangschikt, op basis van criteria als leiderschap in de praktijk, leiderschapscultuur, de financiële prestaties en de reputatie van het bedrijf,” zegt Gordon Busch, Senior Consultant Talent en Reward bij Aon Hewitt. “Alle Global Top Companies hebben een duidelijke business case opgesteld, waarin het investeren in leiderschap strategisch verankerd is.”
Van de Top Companies zegt bijna 85 procent dat hun leiders kunnen uitleggen hoe de investering in leiderschap de financiële prestaties beïnvloedt, bij de andere onderzochte bedrijven is dat slechts 54 procent.
Kenmerken van goed leiderschap
”Sommige organisaties falen met effectieve leiders, maar met ineffectieve leiders falen alle organisaties,” zegt Pete Sanborn, wereldwijd verantwoordelijk voor Talent en Reward bij Aon Hewitt.
“Leiders creëren een visie en geven de toon aan. Sterke leiders zijn betrokken bij hun personeel. Organisaties kunnen een koers uitzetten en speciale processen en structuren formuleren die tot succes moeten leiden, maar als het management deze activiteiten niet actief ondersteunt of ze niet duidelijk onder woorden kan brengen, vinden ze geen gehoor, wat leidt tot een gebrek aan focus in de organisatie. Een allesomvattend programma voor leiderschap is een van de belangrijkste voorwaarden voor financieel succes.”
Dave Ulrich, partner van The RBL Group en hoogleraar aan de Ross School of Business van de University of Michigan voegt daaraan toe: ”Leiderschap is niet meer alleen gericht op werknemers. Goede leiders maken ook de verwachtingen van hun klanten, investeerders en de gemeenschap waar. Wanneer de verwachtingen van de klant bepalend zijn voor het gedrag van leiders, ontstaat er duurzaam leiderschap.”
Meten van effectiviteit
Een ander kenmerk van de Top Companies is dat zij de effectiviteit van hun leiderschapsontwikkelprogramma’s meten. Deze resultaten gebruiken ze om te beoordelen of ze een pool van potentiële leiders hebben. Terwijl alle Top Companies hun opvolgings-programma’s evalueren gebeurt dit maar in 48 procent van de gevallen bij de overige bedrijven. De Top Companies evalueren ook veel beter of en hoe ze toptalent kunnen vasthouden. Hetzelfde geldt voor onderzoek naar de vraag in hoeverre belangrijke functies worden opgevuld met interne kandidaten.
Global Top Companies for Leaders
Hieronder staat de lijst met de Top 25 Global Top Companies for Leaders. Na onderzoek door Aon Hewitt, in samenwerking met The RBL Group en FORTUNE Magazine, is deze lijst opgesteld door een onafhankelijke jury, bestaande uit wereldberoemde auteurs, professoren, topbestuurders en -coaches:
- IBM – stuurt bijzondere bijstandseenheden op leiderschapsgebied de wereld rond om lokaal personeel te coachen.
- General Mills – meer dan 90 procent van de managementpromoties is intern.
- Procter & Gamble – élke CEO die P&G ooit heeft gehad, is laag in de organisatie begonnen.
- Aditya Birla (India) – beloont werknemers die dorpelingen dingen leren als composteren en pompen repareren.
- Colgate-Palmolive – houdt elk jaar een zevendaagse Colgate Leadership Challenge voor junior medewerkers.
- Hindustan Unilever (India)–laat jonge managers in dorpen wonen om ze te laten ervaren waar plattelandsbewoners behoefte aan hebben.
- Icici Bank (India) – heeft 2500 talentscouts die scannen wie veelbelovende medewerkers zijn.
- McDonald’s – Officer Development Program traint opkomend talent op gebied van finance, HR en marketing en laat hen ook in andere landen/culturen werken.
- Whirlpool – twaalf senior executives fungeren als ‘innovatiementors’ met als taak businessideeën te evalueren.
- Pepsico – maakt tienjarengroeiplannen voor mensen met executivepotentieel.
- General Electric – CEO Jeff Immelt wijdt 40 procent van zijn tijd aan de leiderschapsontwikkeling binnen zijn onderneming.
- BBVA (Spanje): deze bank biedt toneelworkshops aan om managers te helpen hun communicatievaardigheid te verbeteren.
- Natura (Brazilië) – elk jaar moeten alle managers hun commitment aan het bedrijf herbevestigen of anders vertrekken.
- Deere – CEO Sam Allen mentort persoonlijk 20 tot 30 medewerkers op verschillende organisatieniveaus.
- 3M – meer dan 300 senior managers geven les in leiderschapsprogramma’s, die per land op maat zijn gesneden.
- Eli Lilly – de helft van de variabele beloning van senior executives wordt bepaald door hun mentor- en andere leiderschapsvaardigheden.
- McKinsey –sollicitanten worden gecoacht tussen de interviewrondes.
- L’Oréal – 23 procent van het seniorteam bestaat uit vrouwen.
- Unilever – de 100 hoogste managers leveren een loopbaanplan van 2 pagina’s in bij CEO Paul Polman.
- Siemens – elk jaar krijgen tien junior medewerkers de kwalificatie ‘sterren van de toekomst’.
Alle boeken over leiderschap vind je op boom.nl >>>
(Bron: Fortune / Aon Hewitt)