Uit psychologische experimenten blijkt dat te veel keuzes hebben, resulteert in beslissingsmoeheid. Dit heeft belangrijke implicaties voor de wijze waarop producten en diensten moeten worden aangeboden.
Maak er uw missie van te voorkomen dat de klant de kluts kwijt raakt door information-overload. Drie adviezen.
1. Zoek naar Pareto-verdelingen
Het Pareto-principe toegepast op verkoop stelt dat 80% van de omzet afkomstig is van 20% van de producten. Prioritiseer dus uw aanbiedingen uitgaande van deze 20% door bijvoorbeeld deze producten zo in het schap te plaatsen dat ze de klant direct opvallen.
2. Let op de long tail
Ontbreekt een Pareto-verdeling, let dan op de long tail van de omzet, dus op de staart van de frequentieverdeling waarin zich een groter deel van de populatie bevindt dan bij de normaalverdeling. Amazon en Bol.com legden de basis voor long tail-strategieën.
3. Geef mogelijkheden om te vergelijken
Maak het de klant makkelijk om de verschillen met de concurrentie te overzien. Bedenk echter wel dat concurreren op prijs niet altijd zaligmakend is: kwaliteit kan net zo belangrijk zijn.
Bron: theguardian.com.
Leestip: De Customer Delight StrategieDe Customer Delight Strategie. Enthousiaste klanten en promoters door excelleren in klantgerichtheid.