Hoe werkt verbinding op de werkvloer precies, wat zijn de werkzame bestanddelen? Verbinding is geen nieuw woord op de werkvloer. Maar de bewezen effectieve bestanddelen in het tot stand brengen van verbinding tijdens gesprekken hebben de werkvloer nog niet bereikt. Om deze vraag nader te onderzoeken werd er een taskforce opgericht om in de klinische praktijk te kijken hoe verbinding werkt in de gesprekken van behandelaren in gedragsverandering.
Deze taskforce bestond uit een stevig expertpanel met specialisten van verschillende divisies uit de praktijk. Een verzameling van de beste specialisten uit het veld. Om de vraagtekens die hangen rond het thema verbinding op te lossen bogen vijf onafhankelijke experts zich over het bewijs dat voorlag om het effect van verbinding in gesprekken te onderbouwen.
Werkzame bestanddelen van verbinding
Verschillende meta-analysen werden doorgespit, op zoek naar de werkzame bestanddelen van verbinding. Daarbij brachten ze nog scherper onderscheid aan: welke zaken zijn waarschijnlijk effectief, en welke zaken zijn bewezen effectief ? Ze kwamen samen tot het volgende lijstje:
Welke zaken zijn waarschijnlijk effectief in gesprekken?
- Het geven van positieve bevestiging: uiten beide gesprekspartners instemming en waardering naar elkaar?
- Overeenstemming over de doelen: hebben beide gesprekspartners overeenstemming over de doelen van het gesprek?
- De mate van samenwerking: bouwen beide gesprekspartners voort op elkaar?
Welke zaken zijn bewezen effectief in gesprekken?
- Het tonen van empathie: hoeveel erkenning wordt er in het gesprek gedeeld?
- Actief feedback vragen: checken beide gesprekspartners hoe ze het gesprek vinden gaan?
- De ervaren verbinding: ontstaat er tijdens het gesprek wezenlijke verbinding?
De zaken die waarschijnlijk effectief zijn spreken tot de verbeelding. Stel je eens een gesprek over jouw verandercasus voor tussen twee betrokkenen, waarbij jij van een afstandje mee kunt kijken. Goede kans dat je kunt observeren of de gesprekspartners instemmend en/of waarderend op elkaar reageren. Of de doelen in het gesprek helder zijn voor beide personen. En of beide gesprekspartners op elkaar voortbouwen in het gesprek.
Het is echter nog veel interessanter om in zo’n gesprek te letten op de zaken die bewezen effectief zijn. Daarbij is het tonen van empathie nog niet zo eenvoudig. Wat valt er wel of niet onder empathie? Precies die discussie leeft ook in de academische wereld. Het actief vragen van feedback is ook minder eenvoudig te observeren. Natuurlijk, wanneer de een aan de ander vraagt hoe het gesprek gaat, is dit redelijk helder. Tegelijkertijd kan deze feedback ook voor of na het gesprek gevraagd worden.
Ervaren verbinding belangrijk
Het expertpanel was het unaniem eens over het belang van de ervaren verbinding tijdens een gesprek. Bij alle onderzochte behandelmethoden (groepstherapie, familietherapie, jongerenpsychiatrie en individuele psychologie) kwam de ervaren verbinding naar voren als substantieel bestanddeel voor gedragsverandering. Met andere woorden: de mate van verbinding die een cliënt ervoer tijdens een gesprek, maakte het verschil tussen het uitblijven of optreden van gedragsverandering. Ze trokken de volgende conclusie: onafhankelijk van de gebruikte behandelmethode vormt de mate van verbinding die een cliënt tijdens een gesprek ervaart een substantieel bestanddeel voor succesvolle gedragsverandering.
- Thijs Leenman is spreker op het Jaarcongres Cultuurverandering. Meld je hier aan >>>
Beluister de podcast: Verandergedrag met Thijs Leenman
Bron: Verandergedrag
Door: Thijs Leenman