‘In onze praktijk wordt agressie NIET getolereerd!’ mailde mijn huisarts vorige week, de aannemer viel tegen me uit omdat ik hem op dat moment niet uitgebreid te woord kon staan en een leverancier stuurde een mail vol verwijten, waarop ik (tot mijn schrik) met net zoveel verwijten reageerde. In het ziekenhuis moeten zelfs beveiligers worden ingezet om agressieve familieleden onder controle te houden en BOA’s worden in elkaar geslagen als ze de Corona regels handhaven.
Het duurt gewoon te lang.
En de lontjes worden steeds korter.
Drie tips om het op de werkvloer en daarbuiten toch nog een beetje respectvol en gezellig te houden:
- Zit de ander niet te dicht op de huid. Beoordeel het gedrag van je leidinggevende of collega altijd in de context van het thuiswerken en deze gekke Corona tijd. Zou hij vorig jaar na de zomervakantie ook zo gereageerd hebben? En als twee andere mensen zich in exact dezelfde situatie zouden bevinden, zou er dan ook een conflict ontstaan? Meestal gaat het over tegengestelde belangen. Probeer die helder te krijgen. Maak en neem het niet persoonlijk. Meestal Ãs het namelijk niet persoonlijk, al voelt het wel zo.
- Probeer eerst je eigen emoties een plek te geven, voor je de ander er mee lastig valt. Ga een eind hardlopen. Praat er over met je partner. Schrijf een mail die je NIET verstuurt… Doe wat jou helpt om rustig te worden. En vraag je collega’s hetzelfde te doen. Â
- Wees – zeker nu – heel direct en heel precies in je feedback. Niet tegen anderen, maar tegen de persoon zelf. En niet ‘jij bent altijd …’, maar ‘je deed maandag … ‘. Deel wat je precies zag of hoorde en wat dat met je deed, maar NIET wat je er van vond. Dat laatste zegt alleen maar wat over jouw emoties en niets over het gedrag van de ander (zie punt 2).
Natuurlijk weet je dit al lang. Maar het daadwerkelijk doen is niet eenvoudig. Het vraagt een hoop zelfinzicht en zelfsturing. Zoek een maatje en houd elkaar scherp.
Veel sterkte!
Gytha Heins