De grote platformen als Thuisbezorgd, Uber, Iens en Booking krijgen steeds meer concurrentie van hun eigen gebruikers zoals restauranthouders en taxichauffeurs, die een eigen platform beginnen. Kunnen de vele kleintjes samen de macht van de grote jongens breken? Dat hangt af van de volgende succesfactoren van platformen.
Steeds meer lokale concurrentie
HorecaNederland begint een alternatief voor Iens, BookDinners. De Amsterdamse taxicentrale liet een eigen app bouwen door Taxi.eu. Restauranthouders uit Hellevoetsluis (Hellefood) en Emmen (Bezorgland) ontwikkelden een eigen bezorgdienst en bijbehorende app als alternatief voor Thuisbezorgd. De voornaamste reden is dat ze de kosten van de grote platformen te hoog vinden. Zo verhoogde Thuisbezorgd begin dit jaar zijn percentage van 12 naar 13 procent per transactie, terwijl het ooit begon met 6 procent. RTL Nieuws interviewde me over deze nieuwe ontwikkeling. Mijn reactie: Het is een gezonde ontwikkeling dat [grote centrale] platformen meer concurrentie krijgen [van lokale samenwerkende ondernemers]. Dat dwingt de grote jongens om hun tarieven scherp te houden, hun dienstverlening hoogwaardig en goed na te denken over hun toegevoegde waarde. Lokaal is die toegevoegde waarde vaak heel beperkt. Kunnen de vele kleintjes samen de macht van de grote jongens breken? Dat hangt af van de volgende succesfactoren van platformen.Een transparant aanbod voor consumenten
Een belangrijke meerwaarde van platformen als Thuisbezorgd is dat ze consumenten een groot aanbod bieden en het ze gemakkelijk maken om hieruit een keuze te maken zonder dat ze hiervoor websites hoeven af te struinen of apps te wisselen: alles is beschikbaar via één handzame app. Consumentenbeoordelingen geven een indicatie van de kwaliteit van het restaurant of hotel. Dit is handig wanneer je een hotel wilt boeken in een vreemde stad waar je maar zelden heen gaat of regelmatig wat anders wilt eten in een drukke stad. Een andere factor die grote spelers in de kaart speelt is dat consumenten per dienst vaak maar een of twee apps installeren die ze veel gebruiken, om overzicht te behouden. Whatsapp, Thuisbezorgd en Uber hebben een gunstige nummer één positie verworven bij veel consumenten. Het ligt heel anders als je in een klein dorp of buurt woont waar slechts een paar restaurants zijn en waar je de lokale ondernemers en hun aanbod en kwaliteit vaak goed kent. De app van Thuisbezorgd voegt dan weinig toe. Een app waarin alle lokale ondernemers samen terug te vinden zijn, zoals Hellefood, is dan een geduchte concurrent. Bovendien is het voor Thuisbezorgd lastig om lokaal te controleren of er lokaal geen oneigenlijke concurrentie plaatsvindt. Lokale ondernemers blijken regelmatig briefjes bij hun maaltijden te stoppen waarmee consumenten korting krijgen als ze hun maaltijden rechtstreeks bij het restaurant bestellen zonder gebruik te maken van Thuisbezorgd. Dit gaat in tegen een belangrijke gebruikersvoorwaarde van Thuisbezorgd, dat restaurants geen lagere prijzen aanbieden buiten het platform om.Snelle bezorging met uitgebreid netwerk van koeriers
Het succes van Thuisbezorgd en Uber wordt medebepaald door de snelheid waarmee ze kunnen bezorgen, dus van hun netwerk van koeriers: immers hoe meer koeriers er beschikbaar zijn, hoe sneller er bezorgd kan worden. De dienstverlening is dan beter. Wanneer koeriers en chauffeurs schaars zijn kunnen grote spelers het verschil maken door een dekkend netwerk van koeriers aan zich te binden. Veelgebruikte platformen kunnen de vraag van veel restaurants bundelen en efficiënt verdelen over een netwerk van bezorgers Uber heeft daarom een algoritme ontwikkeld dat de omzet voor restaurants en koeriers helpt maximaliseren tegelijkertijd zorgt voor een snelle dienstverlening aan consumenten. Ook dit voordeel is in een kleine markt beperkt en vooral voor restaurants die van zichzelf al voldoende bezorgingen hebben. Deze kunnen hun eigen koeriers in dienst nemen. Voor hen is Thuisbezorgd niet veel meer dan een bestelapp die de betaling afhandelt. Zij zullen niet snel bereid zijn om 13 procent transactiekosten aan Thuisbezorgd te betalen. Dat ligt anders bij kleine restaurants die af en toe wat extra maaltijden verkopen. Zij hebben te weinig omzet om zelf koeriers in dienst te kunnen nemen. Voor hen kan Thuisbezorgd op schaal organiseren en veel zorgen uit handen nemen.Snel innoveren





