Je mensen werken onderling niet goed samen. Iedere medewerker en elk team lijkt zijn eigen ding te doen.
Je ziet wel dat iedereen individueel zijn stinkende best doet. Maar wat ze doen is niet op elkaar afgestemd. Ze versterken elkaar niet en gaan niet samen voor 1 resultaat. Als manager of directeur merk je dat jullie niet de service of de kwaliteit leveren die je voor ogen hebt. Dit gaat ten koste van de resultaten van je bedrijf of organisatie.Het lijkt wel of…
Het lijkt wel of je medewerkers het gezamenlijke doel niet kennen. Of ze niet de vertaling weten te maken naar de verantwoordelijkheden die zij daarin hebben. Afspraken die de ene medewerker maakt met een klant, worden niet nageleefd door de medewerker van een andere afdeling. Dat wat het ene team vertelt aan een leverancier, is anders dan wat het andere team verkondigt. En dat terwijl jij dacht dat dit toch wel duidelijk voor hen was. Je bestaansrecht ontleen je aan het goeddoen voor je klanten, dat is toch vanzelfsprekend? Dan is het toch niet ingewikkeld om te weten wat jouw taak is in het geheel?!Heb je de neiging om…?
Heb je de neiging hierbij om te denken dat je medewerkers onoplettend, niet betrokken of eigengereid zijn? Dat je het onprofessioneel vindt dat ze deze focus niet helder voor ogen hebben? Dan is het zeker zinvol om verder te lezen. Bedenk eens voor jezelf hoe scherp jij deze focus eigenlijk hebt. Kun je in een paar rake zinnen verwoorden wat jullie voor je (interne) klant betekenen? Wat de meerwaarde is die jullie hem bieden en waarvoor hij echt bij jullie moet zijn? Als je dit helder hebt, check dan eens bij je mensen hoe helder jij deze boodschap uitdraagt. Als je merkt dat dit nog best lastig is, start bij jou de oplossing. Pas als jij het verhaal helder weet te verwoorden, kun je het helder uitdragen aan je medewerkers. Met jouw duidelijke focus biedt je hen het kader waarbinnen ze samen de concreet benoemde resultaten kunnen en moeten halen. Dit geeft niet alleen jezelf, maar ook hen meer vertrouwen dat ze met de juiste dingen bezig zijn.Focus
Een eenvoudige manier om je focus concreet te maken is door de volgende drie vragen zo specifiek mogelijk te beantwoorden.- Wat is je doelgroep? Op wie richt je bedrijf zich? Op consumenten, ondernemers, dienstverleners, burgers? En waar moeten de mensen of bedrijven binnen deze doelgroep aan voldoen om jullie ideale klant te zijn? Drukke managers, agrarische ondernemers uit een bepaalde regio of 60-plussers die graag gamen?
- Met welk probleem worstelt je doelgroep? Welke problemen heeft deze doelgroep waar jij hen graag bij wil helpen. Bij welke problemen denk jij altijd: ‘oh laat ons dat maar doen, dan komt het goed’? Bijvoorbeeld die drukke managers die zich laten leiden door de Waan van de Dag, de agrarische ondernemers die met weersafhankelijke inkomensschommelingen te maken hebben of de irritatie van de 60-plussers van games met te snelle, onrustige beelden.
- Welke oplossing bied je? Uiteraard heeft jouw bedrijf hiervoor de oplossing voor handen. Maar hoe ziet die eruit? Waarvoor moet men bij jullie zijn om hun problemen opgelost te krijgen? Dat kan zijn omdat jullie die drukke managers leren zelf de regie in handen te nemen te houden. Of agrariërs aanbieden hun financiën onder te brengen bij jullie, dé agrarisch-administratieve specialisten die hun problemen begrijpen en beproefde oplossingen kennen. Of omdat jullie leverancier zijn van nieuwe oorlogsspellen voor 60-plussers, met rustige beelden waar ze geconcentreerd en op details gericht hun vijand kunnen vinden en uitschakelen.