Een uitdagende taak van managers is mensen te helpen verandering te omarmen en effectief op verandering te reageren. Dit kan helpen.
8 tips om te helpen veranderen
- Leg het waarom uit. Inclusief de gedachtegang achter de beslissing en wat de implicaties zijn als de verandering niet wordt uitgevoerd.
- Houd ‘ik voel je pijn’ in evenwicht met ‘we moeten nu verder’. Een heel lastige taak: als je medewerkers die bezorgd of van slag zijn te weinig ruimte geeft, leidt dat bijna zeker tot uitvoeringproblemen en weerstand.
- Communiceer de visie en het eindresultaat met behulp van ‘toekomstverhalen’. Die beschrijven hoe het eindresultaat eruitziet en wat medewerkers anders doen. Hoe specifieker, hoe beter.
- Wees specifiek in het beschrijven van hun rol (gedrag en manier van doen) bij het realiseren van de visie.
- Stel het WHIE aan de orde: ‘Wat Heb Ik Eraan?’ Leg uit wat de voordelen van het veranderen zijn voor de medewerkers, de klanten en het bedrijf (en daarmee de baanzekerheid).
- Wees eerlijk over de impact van de verandering op medewerkers. Maak het niet mooier dan het is bij dingen die negatief zullen uitpakken. Eén leugen en het vertrouwen is voor altijd weg en daarmee de mogelijkheid om te veranderen.
- Vraag om feedback en creëer een veilige situatie waarin mensen vrijuit kunnen spreken. Er moet ruimte zijn voor kritiek en twijfels. Als je die onderdrukt, krijg je het later in veelvoud alsnog voor je kiezen (ook in de vorm van demotivatie, tegenzin en, in het ergste geval, sabotage).
- Vraag ‘wat kan ik doen om te helpen?’ en ‘hoe kunnen we je het best ondersteunen?’ Allereerst: dat communiceert respect. Twee: het laat mensen zien dat ze niet in de positie zitten van ‘dit zijn de orders en je zoekt verder maar uit hoe je het voor elkaar krijgt’.
- Meer weten over verandering of over veranderkunde? Neem dan eens een kijkje bij onze collegereeks Veranderkunde >>>