Het is een bekend gegeven: De meeste tijd gaat verloren door het uitstellen van moeilijke opdrachten. Hoe uitstellerig ben jij? Via een testje van Management Support kun je uitvinden hoe het er mee gesteld is. Klik HIER om de test te downloaden.
Management Support heeft ook nog een paar tips die uitstelgedrag moeten voorkomen:- Besteed consequent aandacht aan plannen.
- Duurt een klus langer dan een kwartier of is er een strakke deadline, zet 'm dan in je agenda. Kleine klussen kunnen op je to do-list.
- Geen idee wat je met iets moet? Leg het in een map die je elke 24 uur leegmaakt.
- Begin aan een klus, juist als je er geen zin in hebt. Vijf minuten is genoeg om 'er in' te raken.
- Komt er veel van buitenaf tussen je planning? Vraag je dan af of het belangrijk is, of alleen urgent. Urgente zaken hoeven niet belangrijk te zijn voor je eigen werk… Overweeg om 'nee' of 'later' te zeggen.
- Bij schrijfklussen: probeer niet meteen het perfecte stuk te schrijven, maar begin met brainstormen en benoem daarna de hoofdonderwerpen. Ga dan pas 'echt' schrijven.