Niemand doet altijd alles goed. En dan kan het gebeuren dat je de wind van voren krijgt. Het is nooit leuk om kritiek te krijgen, maar het overkomt iedereen wel eens. Hoe ermee om te gaan? Een paar adviezen van het Britse HR-adviesbureau The Mind Gym.
Vraag om kritiek
Praat geregeld met je manager over hoe je het doet. Hoe eerder je het weet als dingen niet goed gaan, hoe eerder je er wat aan kunt doen.
Blijf kalm bij het aanhoren van kritiek
Interrumpeer mensen niet met excuses, dan lijkt het alleen maar of je in het defensief schiet. Wees niet nors, dat kan de kritiekgever ervan weerhouden om je een cruciaal inzicht mee te geven. Wees neutraal en stimulerend, luister goed en onthoud alles wat je te horen krijgt.
Plaats het in de juiste context
Dat je kritiek krijgt, betekent dat de betreffende persoon om je geeft. Anders zou hij er geen tijd en energie in steken om je te vertellen hoe je beter kunt worden.
Verhelder dingen zo veel mogelijk
Hoe specifieker de kritiek is, hoe meer je eraan hebt. Stel vragen, zoek zo precies mogelijk uit wat je verkeerd deed en check bij de kritiekgever of je conclusies kloppen.
Bedank degene van wie je de feedback krijgt
Dat maakt dat je in de toekomst meer feedback krijgt (en daardoor sneller beter wordt) en het komt sterk en gemotiveerd over.
Vraag de kritiekgever om adviezen
Maak hem tot je coach.
Zet indien nodig de knop om
Als iemands kritiek irrationeel of emotioneel lijkt, negeer het dan. Je bent geen boksbal.
Compenseer
Breng wat tijd door met iemand (klant, collega, liefhebbende partner) die vind dat je geweldig bent.
Leer ervan
Hoe ga je de volgende keer met kritiek om? Schrijf drie dingen op die je hebt geleerd en onthoud die. Laat het dan achter je en ga verder.
(Bron: Management Today)