Hoe kunnen bedrijven hun businessmodel systematisch vernieuwen? Hoe kunnen executives de waarde van veranderingen achterhalen en kwantificeren? In het artikel 'Risico inbouwen in je businessmodel Hoe doe je dat?' in Management Executive formuleren Karan Girotra en Serguei Netessine daar een antwoord op.
Veel managers vinden het lastiger om te voorspellen of veranderingen in hun businessmodel zullen werken dan om in te schatten of een nieuw product of nieuwe technologie zal aanslaan. Het geheim van systematische businessmodelinnovatie: identificeer waar de risico's liggen in je waardeketen. Bepaal dan of je ze kunt reduceren, verleggen naar andere partijen of juist zelf op je kunt nemen. Met deze benadering hoef je niet uitgebreid te experimenteren of prototypes te ontwikkelen om effectieve innovaties te identificeren, want er zijn veel tools beschikbaar voor het beheersen van risico's.Download hieronder het hele artikel.
Bron: Karan Girotra en Serguei Netessine, Management Executive, 2012-nr.1.
Leestips
– Business Model Generatie
– Process Mapping