Mislukkingen kunnen vermeden worden, maar dat betekent niet dat een adviseur kan verwachten dat elk afzonderlijk project resulteert in een belangrijke verbetering. Interne adviseurs vragen vaak: “Je bedoelt dat als ik me oprecht gedraag en let op de belangrijke punten van elke fase, ik de steun win van een bedrijfsmanager die tot nu toe niet met me wilde praten?” Met die vraag geven ze uiting aan hun scepsis. Dat is terechte scepsis. Geen actie door een adviseur garandeert resultaten met een cliënt. Dat heeft meerdere oorzaken.
Geschatte leestijd: 3 minuten
Ieder van ons leert en gebruikt informatie op verschillende manieren. Voor managers is het vaak moeilijk om hulp te accepteren en ervoor uit te komen dat suggesties welkom zijn. Achter gesloten deuren is ons werk misschien van grote invloed, zonder dat we dat ooit weten. Druk uitoefenen op cliënten om onze hulp onmiddellijk met beide handen aan te grijpen, kan een enorm obstakel vormen voor het leerproces dat we proberen te promoten. Als we ons eenvoudigweg kunnen blijven richten op de wijze waarop we met cliënten werken, zullen we vermijden dat we de cliënt onder druk zetten en zullen de resultaten vanzelf komen.
Managers hebben het recht om te lijden
Een tweede reden dat adviseurs hun werk niet uitsluitend op grond van reacties van managers kunnen beoordelen, is dat managers het recht hebben om te falen, of u het nu leuk vindt of niet. Managers hebben het recht om de aanpak van problemen met de bediening van een ketel op de lange baan te schuiven, anderen op een afstand te houden, de controle op kasgeld te laten waaien, een inconsistente loonregeling voor verkopers in het veld te hanteren. Managers hebben ook het recht om te lijden, en als adviseurs staan we gewoonlijk te ver van hen af om daar echt iets aan te veranderen.
Vooral het recht van een manager om te falen kan een interne adviseur moeilijk accepteren. Als we in een organisatie werken die ons na aan het hart ligt en een divisie naar de knoppen zien gaan, voelen we ons verplicht jegens de organisatie en onszelf om te proberen een ommekeer in die situatie teweeg te brengen. Dat is een mooi verlangen, want het geeft ons werk betekenis.
Uw verantwoordelijkheid als adviseur
De fout die adviseurs daarbij wel maken is dat zij de sanering van die divisie als een persoonlijke doelstelling beschouwen. De manager van die divisie is verantwoordelijk voor de sanering ervan, niet de adviseur. Door de rechten van de manager over te nemen, inclusief het recht om te falen, worden adviesfouten gemaakt. Het kan ook leiden tot frustratie en wanhoop, want u neemt wellicht een taak op u die u in uw positie niet kunt volbrengen. Uw eigen verantwoordelijkheid als adviseur is om zo eenvoudig, direct en zelfverzekerd mogelijk informatie aan te dragen. En om elke fase binnen het adviesproces te voltooien zonder ook maar iets over te slaan. Dat is alles wat u te doen staat. En het ligt binnen ieders bereik om dat perfect te doen.
Bron: Feilloos adviseren
Door: Peter Block