Zelfs tijdens een economische depressie doet de top 10-procent van bedrijven en professionals in bijna alle sectoren het beter dan ooit. De overige 90 procent houdt zichzelf net drijvende of zinkt en verdrinkt. Er worden meer miljonairs geboren in zwaar weer dan wanneer alles voor de wind gaat. Veel van de meest succesvolle bedrijven zijn juist opgericht in barre economische tijden.
Waarom hebben sommige mensen en bedrijven zo enorm veel succes?
Enkele decennia geleden bestudeerde een groep wetenschappers de prestaties van renpaarden. Ze deden per ongeluk een fascinerende ontdekking: op de lange termijn verdiende het snelste renpaard vaak wel tien keer zo veel als de nummer 2. Maar nummer 1 was minder dan 3 procent sneller dan nummer 2. Dit heet ‘een neuslengte voorsprong’: een minieme, maar consequente voorsprong die kan leiden tot een exponentieel positief effect op prestaties en succes.
We weten inmiddels dat die neuslengte voorsprong niet beperkt blijft tot paardenrennen, maar net zo goed van toepassing is op moderne organisaties en professionals.
Bedenk dat uitzonderlijk succesvolle mensen eigenlijk niet veel meer weten dan u. Ze werken vaak ook niet harder dan u. Ze doen maar een paar dingen anders dan u, maar die paar dingen geven hen op bepaalde, cruciale gebieden een hele kleine voorsprong, die ze vervolgens continu, systematisch en consequent uitbuiten. Dit soort mensen heeft een neuslengte voorsprong, wat uiteindelijk leidt tot een kloof. Een kloof die bepaalt of een bedrijf zo succesvol is dat het uw stoutste dromen overtreft of een bedrijf dat met pijn en moeite overleeft.
Profvoetballer David Beckham is een perfect voorbeeld. Op het moment dat ik dit schrijf, verdient David Beckham ongeveer honderd keer zoveel als de gemiddelde profvoetballer. En toch maakt hij echt niet honderd keer zoveel goals. Maar wacht eens even: Beckham is al jaren geen profvoetballer meer … en toch verdient hij nog steeds honderd keer zoveel. Dat is nou precies hoe zo’n neuslengte voorsprong werkt.
De bakkerij op de hoek
Toch is die kleine voorsprong niet voorbehouden aan beroemde mensen met veel connecties. We zien het overal. In mijn woonplaats, bijvoorbeeld. Daar zit een bakkerij. Of beter gezegd, daar zitten een heleboel bakkerijen, die allemaal met elkaar concurreren.
Een aantal daarvan overleeft het, maar er zijn er ook heel wat die het uiteindelijk niet redden. Brood en banket zijn overal te krijgen, maar er is maar één échte bakker. De toeristen staan net als de lokale bevolking geduldig in de rij tot ze de winkel in kunnen.
Vanbuiten is het niks bijzonders, een doodnormale winkelpui op een onopvallende hoek in een onbekende stadswijk. Het enige wat die bakkerij onderscheidt, is de lange rij die er altijd tot halverwege de straat staat. Deze bakkerij heeft een neuslengte voorsprong. En de omzet is ongetwijfeld vele malen hoger dan die van de dichtstbijzijnde concurrent.
Het boek Uitstekend gaat over hoe ook u moeiteloos een neuslengte voorsprong kunt krijgen. Die neuslengte voorsprong is de sleutel tot meer succes dan u ooit had kunnen dromen. Maar om die voorsprong te krijgen, moet u eerst het eerste geheim onder de knie krijgen: future pacing.
Bron: Uitstekend
Door: Paul W.P. Rulkens