Steeds meer mensen worstelen met een teveel aan informatie. Volgens de Amerikaanse internetgoeroe Clay Shirky gaat het echter niet om informatie-overload, maar om effectieve filtering. Vijf tips voor een betere filtering van (vak)informatie.
- Bepaal uw informatiestrategie – Bedenk goed welke informatie onmisbaar is voor uw werk (need-to-know) en welke informatie niet (nice-to-know). U kunt vervolgens aan de need-to-know-informatie als eerste aandacht besteden.
- Stel grenzen – Ruim vaste tijdstippen in voor het lezen van vakliteratuur. Hierdoor behoudt u de controle over de toevloed aan informatie.
- Gebruik een RSS-reader – Een RSS-reader is een programma waarmee je een groot aantal websites kunt bijhouden zonder dat je deze sites afzonderlijk hoeft te bezoeken. Ook kun je de informatiestromen onderbrengen in categorieën.
- Verwerk informatie meteen – Of het nu gaat om e-mailberichten of artikelen waar u wat mee wilt doen, doe er meteen wat mee of gooi het weg.
- Less is more – Maakt u veel gebruik van social media? Gebruik dan de ingebouwde filtermogelijkheden. Zo kunt u in sociale netwerken als LinkedIn en Facebook instellen van wie u wel of niet de updates te zien krijgt.